زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

نقاش: مردم را به محبت با طبيعت دعوت مى کنم

نقاش: مردم را به محبت با طبيعت دعوت مى کنم

author avatar
16 Apr 2018 - 15:16
نقاش: مردم را به محبت با طبيعت دعوت مى کنم
author avatar
16 Apr 2018 - 15:16

کابل (پژواک،٢٧حمل ٩٧): نقاش چيره دست مناظر طبيعى، مصمم است تا از طريق اين هنرش، در جامعه تغييرات مثبت ايجاد کند و مردم را به محبت با طبيعت ترغيب نمايد.

شاعر و نقاش عنايت الله وردک که تاکنون بيش از سه هزار تابلوى گوناگون را نقاشى کرده، مى گويد که مردم درطبيعت زندگى مى کنند؛ اما ارزش آن را طورى که لازم است نمى دانند.

نقاش موصوف، شيفتۀ رنگ سبز است و دربسا نقاشى هاى خود از اين رنگ استفاده نموده است؛ زيرا رنگ سبز بيشتر نشانۀ طراوت و تازه گى است.

عنايت وردک در مصاحبه اختصاصى با آژانس خبرى پژواک، در مورد انگيزۀ آغاز هنرش گفت: “در پشاور محصل بودم، يک روز بر ديوارى يک تصوير را ديدم، دو زن که تنۀ يک درخت کلان قطع شده را به دوش داشتند، با مشقت زياد به کوه بالا مى شدند.”

موصوف افزود که حين مشاهدۀ تابلو، از يک جهت متوجه زندگى رقت بار زنان شد و از جانب ديگر، شاخچه هاى درخت قطع شده، وى را به همدردى و محبت با طبيعت واداشت.

نامبرده از چند نقاشى اش نيز پرده بردارى کرد که اکثر آنها در مورد طبيعت سبز، شيله ها، درياها، کوه ها، جنگل ها و قلعه هاى شامخ قريه ها بودند، در برخى آنها درختان سبز سربه فلک کشيده به نظر مى رسيد و در شمار ديگر آنها علايم زندگى نوين مانند جاده هاى پخته و لين هاى برق نيز ديده مى شد.

نقاش متذکره که شاعر هم است، درپاسخ به يک پرسش درمورد رابطه ميان شعر و نقاشى اش چنين اظهار نظر کرد: “من فطرتاً عاشق طبيعت بودم، با تماشاى مناظر دلم هوا مى کرد، صانع آن درنظرم خطور مى کرد، تلاش ورزيدم تا با حروف و رنگها نقاشى کنم، سرانجام شعر و نقاشى به گونۀ سرآغاز يکديگر مرا مجذوب خود ساخت.”

وى علاوه کرد که شعر و نقاشى هنرهاى هم مثل اند، هردو از محيط حکايت دارند، تعمق دقيق درمناظرطبيعى و فصول چهارگانه، نه تنها که لذت بخش است، در طبيعتى که زندگ

ى مى کنيم، باعث بيدارى حس همدردى و لطافت  در وجود ما مى شود.

وردک گفت که هنر نقاشى درافغانستان، تاحد زيادى شکل بازارى را اختيار کرده و نقاشان صرف مشتريان و پول را در نظر مى گيرند؛ اما وى خلاف اين عمل آنها است، بسيارى تصاوير خود را به روى ديوارها نقاشى نموده است که قابل حمل نيستند؛ اما تصاوير آنها را ذريعۀ موبايل اخذ  کرده و نزد خود در فيسبوک حفظ نموده است.

نامبرده در پاسخ به اين پرسش که نقاشى در تحول مثبت اجتماع، تا چه حد نقش دارد؟ گفت: “نقاشى من مظهر حقيقت است، حقيقت مردم را به عمل تشويق مى کند، احساس را زنده مى سازد، باعث تقويت قوۀ ادارک مى شود، حس دوستى و شراکت را در جامعه احيا مى کند، که اين حس، شکوفايى اجتماعى و تغيير را ايجاد کرده مى تواند.”

پوهنيار احمد جاويد صديقى استاد پوهنځى ادبيات پوهنتون بلخ که شايق نقاشى عنايت الله وردک است گفت که با تماشاى آثار نقاشى وى، محبتش با طبيعت بيشتر مى شود.

صديقى به آژانس خبرى پژواک گفت که جنگ جارى، به طبيعت افغانستان خيلى آسيب رسانده است، قاچاق جنگل ها و چوب ادامه دارد؛ اما هيچکس به آن توجه نمى کند؛ درحاليکه زندگى صحتمند انسان ها نيز با آن گره خورده است.

 وى افزود که براى حفاظت از طبيعت، توسط قوه و هنر مبارزه صورت گيرد؛ اما از اينکه بيشتر مردم بيسواداند، مبارزۀ هنرى عنايت خيلى اثربخش است؛ همچو نقاشى طبيعت سبب مى شود تا مردم به داشتن محيط دلکش، به محبت، صلح و زندگى عارى از خشونت تشويق شوند.

شايان ذکر است که تاکنون براى تابلوهاى عنايت الله وردک، کدام نمايشگاه داير نشده است؛ اما وزارت اطلاعات وکلتور، دراين اواخر به پاس خدمات هنرى وى، به نامبرده يک تقديرنامه تفويض کرده است.

 

 

Views: 14

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر