زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

عدم دسترسی به اطلاعات، چالش بزرگ در برابر گزارشهای تحقيقی در افغانستان است

عدم دسترسی به اطلاعات، چالش بزرگ در برابر گزارشهای تحقيقی در افغانستان است

author avatar
17 Apr 2018 - 15:25
عدم دسترسی به اطلاعات، چالش بزرگ در برابر گزارشهای تحقيقی در افغانستان است
author avatar
17 Apr 2018 - 15:25

کابل (پژواک، ٢٨حمل ٩٧): یک نظرپرسى تازۀ دفتر حمايت کننده رسانه ‌های آزاد افغانستان (نى)، نشان مى دهدکه عدم دسترسى به اطلاعات بيشتر از ناامنى، بزرگترين معضل و چالش رسانه ها در کار تهيۀ گزارش هاى تحقيقى مى باشد.

ديدبان رسانه ‌های دفتر نی، به منظور بررسی کارهای تحقيقى در رسانه ‌های افغانستان؛ نظرسنجی را به راه انداخته تا آسيب شناسی کند که  رسانه ها در تهيه گزارش هاى تحقيقى، با چه موانعى مواجه مى شوند.

در اين نظرپرسی با مسئولان ٦٠ رسانه‌ که در مرکز و چهار ولايت (بلخ، هرات، کندهار، و ننگرهار) فعاليت داشتند و دارای واحد توليد خبر و گزارش بوده اند؛ صحبت شده است که مسئولان خبر ٢٠ رسانه در کابل اعم از تلويزيون، راديو، روزنامه، و خبرگزاری‌ ها و ٤٠ رسانه ديگر در چهار ولايت بزرگ، در اين نظر پرسی اشتراک نموده و پاسخ داده اند.

براساس گزارش دفتر نى،٨٣ درصد اشتراک کنندگان در اين نظر پرسى ، عدم دسترسی به اطلاعات را مانع بزرگ در برابر تهيۀ گزارش های تحقيقى در کشور می دانند.

عبدالمجيب خلوتگر رئيس نهاد رسانه ای نی، امروز  در نشست خبرى گفت که عدم دسترسی خبرنگاران به اطلاعات، بد امنی در شماری از جاها از مهمترين چالش های گزارش های تحقيق در کشور می باشد.

وی همچنان افزود که دليل اصلی واقع شدن افغانستان در رده های مفسد ترين کشور های جهان، همان پاسخگو نبودن حکومت نزد رسانه ها و مردم است.   

خلوتگر با بيان اينکه حکومت در صدد محدود کردن زمينه های گزارش تحقيقی است گفت که حکومت بر اساس قانون اساسی و قانون حق دسترسی به اطلاعات مکلف است؛ تا اطلاعات مورد نياز را از طريق رسانه ها  در اختيار مردم قرار دهد.

وى در مورد دسترسی خبرنگاران به اطلاعات گفت که بعضا مقامات دولتی، به بهانه اينکه گويا اطلاعات درخواست شده مخفی است ونمی توان ان را با رسانه ها در ميان گذاشت؛ از دادن اطلاعات ابا می ورزند و در اين خصوص، دولت بايد قانون يا مقرره طبقه بندی اطلاعات را ايجاد و توشيح کند و نی آماده است که در اين عرصه با دولت همکاری کند.

ازسويى هم  در نشست امروز دفتر نى، وضعيت رسانه ای  در ولايت هرات  بحرانی خوانده  شده  و گفته شده که بد امنی، عدم  دسترسی به اطلاعات و تقابل حکومت  با رسانه ها، از مهم ترين مشکلات رسانه ای اين ولايت است.

خلوتگر افزود که از  خبرنگاران اين ولایت در اين رابطه به دفتر نی شکايت های زيادی رسيده است و سال گذشته را خبرنگاران اين ولايت، بدترين سال  در خصوص دسترسی به اطلاعات بيان کرده اند و گفته اند که دسترسی به اطلاعات در اين ولایت، حالت خفقان را داشته است.

عرفان يک تن از خبرنگاران درولايت کابل گفت که تقريبا در اکثر جاها با مشکل دسترسی به اطلاعات مواجه است و بسيار دشوار است که يک خبر و گزارش، با دسترسی آسان اطلاعات تهيه و نشر شود، و عمده ترين دليل اين عمل، مفسد بودن بيشترين نهاد های حکومتی است که نمی خواهند خيانت های شان افشا شود.

اين درحالى است که محمداشرف غنى رييس جمهورکشور، بار ها برحمايت از آزادى بيان، تسهيل کار رسانه ها و ضرورت گردش آزاد اطلاعات در جامعه تاکيدکرده و گفته است که حکومت، ازهيچگونه حمايت دراين زمينه دريغ نخواهدکرد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر