زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

وزير زراعت: افغانستان سالانه ظرفيت توليد ١١ هزار تن عسل را دارد

وزير زراعت: افغانستان سالانه ظرفيت توليد ١١ هزار تن عسل را دارد

author avatar
17 Apr 2018 - 15:05
وزير زراعت: افغانستان سالانه ظرفيت توليد ١١ هزار تن عسل را دارد
author avatar
17 Apr 2018 - 15:05

کابل (پژواک، ٢٨حمل ٩٧): وزارت زراعت، ضمن تاکيد برادامۀ تلاش براى بيشتر و بهتر شدن توليدات عسل مى گويد که ميزان سالانۀ توليد عسل در کشور، در حالى دو هزار تن است که افغانستان سالانه ظرفيت توليد ١١ هزار تن عسل را دارد. 

نصير احمد درانى وزير زراعت، مالدارى و آبيارى؛ امروز در مراسم تجليل از «روز ملى عسل» در کابل گفت که در حال حاضر در کشور نزديک به ٢١٤ هزار صندوق زنبور عسل، در ٣٢ ولايت وجود دارد که سالانه بيش از دو هزار تن عسل توليد مى گردد.

او خطاب به زنبورداران گفت: «محصولات عسل باید به سطح بین‌المللی معیاری شود، ما در این بخش با شما همکاری می‌ کنیم، باید عسل به بازارهای جهانی انتقال پیدا کند و کیفیت عسل داخلی خوبتر شود.»

موصوف افزود که به زودى نشستى به هدف بررسى مشکلات و دريافت راه حل­ ها براى مشکلات زنبورداران کشور، راه اندازى خواهد شد.

وى  بدون ارايه جزييات گفت که اين وزارت جهت بازاریابی، افزایش تولید، تشویق سکتور خصوصی برای صادرات عسل و مهیا ساختن زمینه‌ های عصری‌ سازی زنبورداری با معیارهای بین‌المللی، برنامه هايى را روى دست دارد.

او درحاليکه مى گفت کيفيت عسل افغانستان بهتر از عسل­هاى خارجى است و بايد مردم از آن استفاده کنند افزود: «استفاده از عسل داخلى باعث مى شود که توليدات، بهتر و معيارى تر از گذشته شوند، زمينۀ اصلاح محيط بهتر براى زنبورداران فراهم شود و شمار بيشترى از هموطنان ما به پرورش زنبور و توليد عسل روى بياورند.»  

شمارى از زنبورداران، از محدود بودن خدمات در بخش زنبوردارى از سوى حکومت و موجوديت عسل هاى بدون آدرس مشخص در بازارهاى کشور شکايت داشتند و خواهان  افزايش برنامه هاى آموزشى و توزيع مواد مورد نياز براى زنبور داران از سوى حکومت شدند.

عبدالرب حميدى رييس اتحاديه ملى زنبورداران افغانستان گفت که موجوديت عسل هاى بدون آدرس و بى کيفيت در بازار، زنبورداران را به چالش مواجه نموده و بايد از وجود همچو عسل در بازار جلوگيرى شود.

 وى افزود اتحاديه تلاش خواهد کرد که در همکارى با حکومت و نهادهاى کمک دهنده، براى رشد زنبوردارى و حل مشکلات زنبورداران اقدام کند.

محمد ادريس رؤف مسوول پروژه زنبوردارى وزارت زراعت گفت که در حال حاضر، بیش از ۶۱۰۰ زنبوردار به شمول ۵۵۰  زن  در ولایات مختلف کشور، در چوکات ٨ کوپراتیف و ٢٨ اتحادیه زنبورداری تنظیم گردیده و در این بخش فعالیت می ‌کنند؛ اما شمار زیادی از زنبورداران نیز به گونۀ انفرادی به کار در این بخش مشغول ‌اند.

در مراسم امروز، انواع مختلف عسل توليد افغانستان براى يک روز از سوى زنبورداران، در تالار وزارت زراعت به نمايش گذاشته شد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر