زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

درگيرى درولسوالی قلعه زال کندز صدها خانواده را بيجا ساخته است

درگيرى درولسوالی قلعه زال کندز صدها خانواده را بيجا ساخته است

author avatar
2 May 2018 - 11:16
درگيرى درولسوالی قلعه زال کندز صدها خانواده را بيجا ساخته است
author avatar
2 May 2018 - 11:16

کندز (پژواک، ١٢ ثور٩٧): از اثر درگيرى­ها در مرکز ولسوالی قلعه زال کندز، صدها خانواده مجبور به ترک منازل شان شده و فعلاً در دشت آبدان اين ولايت، در حالت بسیار خراب به سر میبرند.

به اساس ادعاى شورای ولایتی کندز روز شنبه گذشته، طالبان در بخش هاى مختلف منطقۀ آق تپه مرکز ولسوالی قلعه زال ولايت کندز، حمله کردند که در نتیجه چندین قریه به شمول بازار آق تپه به دست طالبان سقوط کرد.

امین الله آیدین عضو شورای ولایتی که در برنامه توزيع کمک ها به بيجاشده گان در منطقۀ دشت آبدان کندز شرکت کرده، به آژانس خبرى پژواک گفت که در این ولسوالی، بیش از یک هزار فامیل بی جا شده اند، که در حالت بسیار خراب زنده گی میکنند.

اين مقام محلى کندز اظهارنگرانى کرد که با وجود گذشت چندين روز، تا هنوز هیچ نهادى برای این بی جا شده ها کمک نکرده است.

آیدین گفت: "بیش از یک هزارفامیل به نقاط مختلف کندز بی جا شده اند؛ وضعیت مردم را  دشت آبدان   بسیار نگران کننده است و در زیر آفتاب سوزان زنده گی میکنند."

از سوی دیگر، بی جا شده گان که در دشت آبدان زیر آفتاب سوزان به سرمیبرند، دولت را در قسمت تامین امنیت مردم، به نا توانی متهم میکنند و از دولت صلح میخواهند.

حاجی نظر محمد ۶۰ ساله که در زیر یک خیمۀ کوچک با ۱۲عضو فامیل خود در دشت آبدان شب و روز را با مشکلات سپرى مى کند، ادعا دارد که منطقۀ شان را طالبان تصرف کرده و دولت هم با فیر هاوان خانه های شان را از بین برده است.

حاجی نظر محمد با چشم پر از اشک به پژواک گفت: "دیگر برای ما چیزی نمانده است در بدر شدیم، ما تنها همین طفل های خود را کشیدیم. دیگر تمام چیز ها مانده است، سرک ها ماین فرش شده، خانه هاى ما   از بین رفته؛ از دولت کمک میخواهیم."

الله بیردی باشنده منطقۀ افغان مزار قلعه زال که به دليل اين درگيرى­ها همراه با فاميل خود به  دشت آبدان آمده است، به پژواک گفت که درجريان جنگ مردم عام کشته و زخمى شده اند؛ اما از تلفات دقيق ناشى از اين جنگ، اطلاعى در دست ندارد.

الله بیردی افزود: "اطفال ما را افتو زده مریض مى باشن، از دولت میخاهیم که به ما کمک کند تا هنوز هیچ کس نامده  که به ما کمک کرده باشه."

از سوى دیگر، سخنگوی والی کندز به پژواک تاييد کرد که بیش از ۹۰۰خانواده در اثر درگیری، از ولسوالى قلعه زال بیجا شده اند .

منبع افزود که حکومت محلى، چهار تيم سروى را براى بررسى وضعيت بيجا شده ها موظف ساخته تا در روشنى نتيجه اين بررسى ها، به اين خانواده ها کمک صورت گيرد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر