زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

در ١٥ ولايت افغانستان، از هر ٦ تن يک تن بيجاشدۀ داخلى و يا عودت کننده مى باشد

در ١٥ ولايت افغانستان، از هر ٦ تن يک تن بيجاشدۀ داخلى و يا عودت کننده مى باشد

author avatar
8 May 2018 - 16:46
در ١٥ ولايت افغانستان، از هر ٦ تن يک تن بيجاشدۀ داخلى و يا عودت کننده مى باشد
author avatar
8 May 2018 - 16:46

کابل (پژواک، ۱۸ ثور۹۷): سازمان بين المللى مهاجرت اعلام کرده که در ١٥ ولايت افغانستان، از هر ٦ تن يک تن بيجا شدۀ داخلى و يا عودت کننده مى باشد و در ٦ سال گذشته، از اين ولايات، نزديک به ٨٠٠ هزار تن کشور را ترک کرده اند.

همچنان يافته هاى اين سازمان نشان مى دهد که بيشترين بازگشت کننده گان و بيجا شده گان داخلى در فقر شديد قرار دارند، نزديک به يک ميليون تن از بيجا شده ها و بازگشت کننده گان، خانه هاى شخصى ندارند، بيش از نيمى از بيجا شده گان داخلى؛ در هرات، ننگرهار و کابل مى باشند و از هر ٢٠ بازگشت کننده؛ پنج تن به ننگرهار، سه تن به کابل و متباقى به ١٣ ولايت ديگر بازگشت کرده اند.

دور سوم رديابى بيجا شده گان (DTM) سازمان بين المللى مهاجرت (IOM)، از جنورى سال ٢٠١٢ تا پايان ٢٠١٧ ميلادى، از طريق جمع آورى معلومات از حدود ٣٥٠٠٠ تن در ١٨٨ ولسوالى پانزده ولايت افغانستان(بغلان، بلخ، فراه، هرات، کندهار، خوست، کندهار، کندز، لغمان، لوگر، ننگرهار، نیمروز، پکتیا و تخار)، انجام شده است.

نتايج اين رديابى که هدف آن، مساعد کردن زمينۀ کمک هاى لازم براى نيازمندان مى باشد، امروز در کابل در حضورداشت مقام هاى وزارت امور مهاجرين و عودت کننده گان افغانستان اعلام شد.

به اساس نتايج اعلام شده؛ در پانزده ولایت يادشده، از هر شش نفر یک نفر یا مهاجر بازگشت کننده است و یا هم بیجا شدۀ داخلی مى باشد.

بر اساس ارزیابی که انجام شده، در سطح کشور بیشترین تعداد بازگشت کنندگان و بیجا شدگان داخلی، در همین پانزده ولایت به ثبت رسیده اند. در جریان شش سال گذشته از جنوری ۲۰۱۲ الی دسمبر ۲۰۱۷ در مجموع بيش از ٣.٥ ميليون تن افغان که ١٨ درصد نفوس اين ولايات را تشکيل مى دهند، يا از خارج کشور بازگشت نموده و يا در داخل کشور بيجا شده اند.

يافته ها بيانگر آن است که در مدت يادشده، بيش از يک عشاريه هشت ميليون تن، به کشور بازگشت کرده اند.   

 به اساس معلومات حفيظ الله مياخيل مشاور مطبوعاتى وزارت مهاجرين و عودت کننده گان، در حال حاضر حدود شش ميليون مهاجر افغان در کشورهاى خارجى به سر مى برند. منبع افزوده است که از اين جمله، يک عشاريه چهار ميليون تن در پاکستان، دو عشاريه سه ميليون تن در ايران و دو عشاريه سه ميليون تن در کشورهاى اروپايى و ترکيه به سر مى برند.

مشاورمطبوعاتى وزارت مهاجرين و عودت کننده گان گفت که بيشترين مهاجرين ولايت هاى شرقى کشور (ننگرهار، لغمان، کنر و نورستان) به پاکستان، حين بازگشت در ولايت ننگرهار مستقر مى شوند.

جلال آباد مرکز ولايت ننگرهار، بزرگترين شهر در ولايت هاى شرقى کشور مى باشد.

بيجا شده گان

سازمان بين المللى مهاجرت مى نويسد که بيش از ١.٧ ميليون تن بيجا شدۀ داخلى، در حال حاضر در پانزده ولايت يادشده سکونت دارند.

 منبع نوشته است که از هر ده بيجا شده، ٩ تن به دليل جنگ و ناامنى و متباقى به دليل حوادث طبيعى مجبور به ترک خانه هاى شان شده اند.

منبع نوشته است که بيش از نيمى از بيجا شده گان داخلى (٥٧ درصد) در مناطق امن ولايات مربوطۀ خود جا به جا شده اند؛ درحاليکه متباقى (٤٣ درصد) افراد به خارج از ولايت خود بيجا شده اند.

با اين حال، در گزارش آمده است که بيش از يک عشاريه شش ميليون تنى که در گذشته ها بيجا شده بودند، در حال حاضر دوباره به خانه هاى شان برگشته اند.

فقر شديد

 در گزارش آمده است که بسيارى از بازگشت کننده گان و بيجاشده گان داخلى، در فقر شديد و بيش از ١٠٠ هزار تن آنها در حال حاضر در زير خيمه ها و يا فضاى باز زنده گى مى کنند.

ترجيح دادن به مناطق شهرى

يافته هاى سازمان يادشده نشان مى دهد که روند صعودى شهرنشينى در ميان بازگشت کننده گان و بيجا شده گان داخلى به دلايل دريافت امنيت بهتر، خدمات اساسى و فرصت هاى کارى رو به افزايش است.

بر بنياد آمار ارايه شده، نزديک به نيمى از بازگشت کننده گان و بيجا شده گان داخلى که در پانزده ولايت ارزيابى شده، در مراکز شهرها زندگى مى کنند.

منبع نوشته است که ٥٥ درصد بيجا شده گان داخلى، به مراکز شهرها نقل مکان نموده اند، درحاليکه ٤٢ درصد بازگشت کننده گان محيط هاى شهرى را انتخاب مى کنند.

بر بنياد گزارش، بسيارى از بيجاشده گان داخلى و بازگشت کننده گان، در حالى در شهرک هاى غيررسمى که در نزديکى مراکز شهرها موقعيت دارند، جا به جا مى شوند که وضعيت حفظ الصحه در اين شهرک ها خيلى وخيم و دسترسى به آب صحى آشاميدنى در آن محدود است.

لارنس هارت رييس سازمان بين المللى مهاجرت در افغانستان گفته است: «با توجه به اينکه ما در زمستان گذشته شاهد برق و بارنده گى اندکى بوديم؛ بنا‌ءً ممکن که تابستان امسال به خشکسالى مواجه شويم، در اين رويداد سخت نخواهد بود که شما تصور کنيد کسانى که بيشترين آسيب را ديده اند، در حال حاضر افرادى هستند که در معرض آسيب پذيرى بيشتر قرار دارند، بازگشت کننده گان و بيجا شده گان داخلى، اغلبا نمى توانند در جاهايى جا به جا شوند که دسترسى به نيازهاى اساسى داشته باشند.»

مهاجرت

در گزارش آمده است که در جريان سال هاى ٢٠١٢ تا ٢٠١٧ ميلادى، بيش از ٧٧٢٠٠٠ تن (پنج در صد نفوس پانزده ولايت يادشدۀ افغانستان) کشور را ترک گفته و به کشورهاى همسايه و غير همسايه مهاجرت نموده و تا هنوز بر نگشته اند.

منبع نوشته است که ٦٠ در صد اين افراد به ايران، ٢١ درصد به پاکستان و متباقى به کشورهاى اروپايى و ترکيه رفته اند.

سيدحسين عالمى بلخى، وزير امور مهاجرين و عودت کننده گان، بعد از نشر اين گزارش گفت که اين تحقيق نقطۀ عطف مهم در جهت انعکاس دقيق جريان هاى مهاجرت در داخل و خارج از کشور مى باشد.

او ضمن اميدوارى از دوام همکارى سازمان بين المللى مهاجرت با اين وزارت، گفت نياز است که اين يافته هاى سازمان بين الملى مهاجرت، به حيث يک اولويت مهم، از جانب حکومت افغانستان مورد رسيدگى قرار گيرد.

Views: 3

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر