زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“ناکامى دولت در مبارزه با مواد مخدر يکى از عوامل افزايش بيماران ايدز است”

“ناکامى دولت در مبارزه با مواد مخدر يکى از عوامل افزايش بيماران ايدز است”

author avatar
12 May 2018 - 14:51
“ناکامى دولت در مبارزه با مواد مخدر يکى از عوامل افزايش بيماران ايدز است”
author avatar
12 May 2018 - 14:51

کابل (پژواک، ٢٢ ثور ٩٧): وزير صحت عامه، ناکامى دولت در امر مبارزه با موادمخدر را يکى از عوامل افزايش بيماران ايدز در افغانستان مى داند؛ زيرا به گفتۀ او استفاده از اين مواد به شکل زرقى، سبب انتقال اين بيمارى مى شود. 

مشکل مواد مخدر در افغانستان از سابق وجود داشت؛ اما گزارش ها نشان مى دهد، با آن که پول هنگفت در مبارزه با مواد مخدر در کشور هزينه شده؛ اما کشت کوکنار در سال ٢٠١٧ نسبت به سال ٢٠٠١ ميلادى ٤١ برابر افزايش داشته است.  

داکتر فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامۀ افغانستان، که امروز در سیمیناری که در پیوند به بیماری ایدز، با حضور علماى دين در کابل تدویر یافته بود، با اشاره به افزايش کشت کوکنار در کشور گفت که رقم معتادين مواد مخدر نيز افزايش داشته است.

به گفته وی، آمار سال ١٣٨٨شمسى(٢٠٠٩ميلادى) نشان دهندۀ حدود ٩٠٠ هزار معتاد در افغانستان است؛ اما آماری را که وزارت صحت عامه به همکاری شرکای بین المللی دو سال قبل ارایه کرد، نشان می دهد که در افغانستان بیش از سه میلیون تن به شمول یکصدهزار کودک آغشته به مواد مخدراند.

وى به صراحت گفت که استراتیژی، کاربرد و راه هایی را که دولت در راستاى مبارزه با مواد مخدر به پیش گرفته، ناکام بوده است.  

موصوف با اشاره به برنامه تداوى معتادين در کشور گفت: «با آن که عدم کارآیی به دوش وزارت صحت عامه انداخته می شود؛ اما صادقانه می گوییم که ما بیش از ١٠٥ مرکز را در افغانستان به خاطر تداوی مواد مخدر ایجاد کردیم و در حدود ٥٠٠٠ بستر را تخصیص داده ایم و در برابر ٣ ميليون معتاد، این مقدار مرکز و بستر ناچیز است.»

وزیر صحت عامه، بیکاری و دسترسی آسان به مواد مخدر را عامل اصلی افزایش معتادین مواد مخدر دانسته، افزود تا زمانی که معتادین مواد مخدر، به صورت داوطلب مراجعه نکنند، تصمیم و اراده برای تداوی نداشته باشند؛ تداوی اجباری نتیجه نمی دهد.

وی گفت: «من از همین تريبیون بسیار منزه و پاک اعلام می کنم که در دنیا تداوی مواد مخدر وجود ندارد و این یک تداوی معاوضوی به نام میتادون (تریاک ساختگی کیمیاوی) که به مراتب از مواد مخدر بهتر است، در کشورهای اسلامی چون ایران، پاکستان، مالیزیا و اندونیزیا برای تداوی معتادین استفاده می شود؛ اما بدبختانه در پالیسی افغانستان برایش جای نیست.»

فیروز علاوه کرد که اگر وزارت صحت عامه، با توجه به شمار معتادان، شمار بسترهای تداوی را افزایش بدهد، تداوی نتیجه نمی دهد و تا زمانی که جلو سربند موادمخدر گرفته نشود، مواد مخدر از افغانستان از بین نمی رود و وزارت صحت، برای از بین رفتن آن هیچ کاری کرده نمی تواند.

به گفته او، یکی از عوامل افزايش شمار افراد مبتلا به بیماری ایدز، استفادۀ چند تن از معتادين موادمخدر از یک سرنج می باشد.

او افزود: «درحالیکه معتادین زیر پل سوخته در شهر کابل گم نمی شوند و هر روز افزایش می یابند، ما تصمیم گرفتیم که برای معتادین هر روز سرنج پاک توزیع کنیم، هم دولت و هم علما با این کار ما مخالفت کردند و گفتند که شما کسانی هستید که سبب انتشار این مرض می شوید.»

وى گفت که روابط غيرمشروع، عامل ديگر انتقال بيمارى ايدز است.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر