زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

۱۵ولایت کشور در تهدید شدید خشکسالی قرار دارد

۱۵ولایت کشور در تهدید شدید خشکسالی قرار دارد

author avatar
14 May 2018 - 18:13
۱۵ولایت کشور در تهدید شدید خشکسالی قرار دارد
author avatar
14 May 2018 - 18:13

کابل(پژواک،۲۴ثور٩٧): وزارت زراعت، آبیاری و مالداری می گوید که ۱۵ولایت کشور در تهدید شدید خشکسالی قرار دارد و ٢٠ ميليون راس مواشى با کمبود علوفه مواجه اند.

ولسی جرگه نصیراحمد درانی وزیر زراعت، آبیاری و مالداری و محمد اسلم سیاس معین مالی و اداری وزارت دولت در امور مبارزه با حوادث را، به نشست استجوابیه ولسی جرگه فرا خوانده بود تا در مورد آمادگى های دولت براى خشکسالى ها معلومات ارايه کند.

نصیر احمد درانی درصحبت هايش گفت که اداره هواشناسی امریکا، افغانستان را از لحاظ خشکسالی به سه کتگوری تقسیم کرده است که ۱۵ ولایت در کتگوری اول، شش ولایت در کتگوری دوم و ۱۳ ولایت در کتگوری سوم قرار گرفته است.

به گفته وی، خشکسالی به اکثر ولایت‌های افغانستان آسیب رسانده است و مالداران ولایت‌های مختلف با درجه‌های متفاوتی به کمک نیاز دارند و هرگاه کمک برای آنان نرسد، مواشی آنان تلف مى شوند.

او گفت: "جوزجان، بادغیس، فاریاب، غور، ارزگان، زابل، کندهار، هلمند، سمنگان، بلخ، بغلان، کندز، هرات، فراه و نیمروز از جمله ولایاتى است که با تهدید بلند خشکسالی مواجه است."

وی همچنان گفت که ولایات میدان وردک، لوگر، تخار، پکتیا، نورستان و سرپل در کتگوری دوم و ولایات غزنی، دایکندی، بامیان، کاپیسا، پروان، پنجشیر، کابل، بدخشان، لغمان، کنر، ننگرهار، پکتیکا و خوست در کتگوری سوم خشکسالی قرار گرفته است.

او افزود که در این ولایات، بیش از ۲۰ میلیون مواشی در معرض تهدید کمبود علوفه قرار دارد.

موصوف یادآور شد که ۶۴ در صد مواشی ولایت درجه بلند، ۴۰ درصد مواشى ولایت درجه دوم و ۲۰ در صد مواشی ولایت درجه سوم، با کمبود علوفه مواجه اند.

 وی در ادامه گفت که براى تهيه علوفه ٢٠ ميليون راسى مواشى يادشده برای یک سال ۵۵۰ میلیون دالر امريکايى در حالى ضرورت است که وزارت زراعت آن را در اختيار ندارد. 

اما درانی گفت که به ارزش ۵۰۰ میلیون افغانی علوفه به ولایات بیشتر آسیب پذير فرستاده شده و یا هم در حال انتقال است.

وی خاطر نشان ساخت که گندم برای کمک به نيازمندان در حالات اضطراری در مراکز ولایات موجود است و در صورت نیاز، برای آسیب دیدگان توزیع خواهد شد.

محمد اسلم سیاس معاون مالی و اداری وزارت دولت در امور مبارزه با حوادث گفت: "میزان بارندگی در کشور نسبت به سال‌های گذشته ۶۱ درصد کاهش یافته، زراعت و مالداری مردم آسیب دیده است و باید تدابیر جدی را روی ‌دست بگیریم."

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر