زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“شهروندانى که با نصب ستيکر بر تذکرۀ شان با خطر مواجه ميشوند ميتوانند تذکرۀ مثنى بگيرند”

“شهروندانى که با نصب ستيکر بر تذکرۀ شان با خطر مواجه ميشوند ميتوانند تذکرۀ مثنى بگيرند”

author avatar
17 May 2018 - 09:48
“شهروندانى که با نصب ستيکر بر تذکرۀ شان با خطر مواجه ميشوند ميتوانند تذکرۀ مثنى بگيرند”
author avatar
17 May 2018 - 09:48

کابل (پژواک، ٢٧ ثور ٩٧): کميسيون مستقل انتخابات، به تازگى در مورد ادامه روند ثبت نام رای‏دهندگان به اساس اصل تذکره تابعیت تاکيد کرده، ميگويد آن تعداد از شهروندان که احتمال میدهند که با نصب ستيکر در تذکره های شان با خطر مواجه می شوند، می توانند تذکرۀ مثنی اخذ نمایند.

اين مطلب در خبرنامه اى که از سوى اين کميسيون، شب گذشته به نشر رسيده، بيان گرديده است.

اين درحالى است که به تازه گى (٢٠ ثور) حکومت تصميم گرفته است که به خواست مراجعه کننده، روى کاپى تذکره ستيکر نصب گردد، که چهار عضو کميسيون مستقل انتخابات، با اين فيصله مخالفت کرده و گفته اند که اين طرح، از نظر حقوقى و تخنيکى مشکل دارد و زمينه ساز تقلب در انتخابات مى باشد.

همچنان داکتر عبدالله رئيس اجرايى حکومت نيز با نصب ستيکر در کاپى تذکره در جريان ثبت نام راى دهندگان، مخالفت کرده بود.

در خبرنامه ياد شده آمده است که در جریان روزهای اخیر، موضوعاتی در پیوند به ثبت نام رای‏دهندگان به اساس تذکره تابعیت اصلی و یا کاپی آن مطرح شده که باعث برداشت های متفاوت و نگرانی های شهروندان گردیده است.

منبع افزوده است که بنابراین، کمیسیون مستقل انتخابات به خاطر رفع این نگرانی ها، اعلام می دارد که پروسه ثبت نام رای دهندگان به اساس اصل تذکره تابعیت صورت گرفته و مردم افغانستان می توانند با اصل تذکره تابعیت شان، جهت ثبت نام به مراکز مراجعه نموده و نام شان را در فهرست رای دهندگان ثبت نمایند.

منبع نوشته است که همچنان به خاطر اینکه ایجاد سهولت ها و زمینه سازی برای مشارکت عموم مردم در انتخابات، از مسئولیت های کمیسیون مستقل انتخابات می باشد، این کمیسیون به خاطر رفع نگرانی های امنیتی شهروندان با اداره ثبت احوال نفوس مشوره های تخنیکی را انجام داده و در نهایت به این تفاهم رسیده است که آن تعداد از شهروندان افغانستان که احتمال میدهند با نصب ستيکر در تذکره های شان با خطر مواجه می شوند، می توانند به اداره ثبت احوال نفوس مراجعه نموده تذکره مثنی اخذ نمایند. اداره ثبت احوال نفوس برای این عده از مراجعین، به رویت اصل تذکره استیکردار، مثنی صادر می نماید.

در خبرنامه تصريح شده است که قبلاً از برخی جهات نگرانی های امنیتی در رابطه به نصب استیکر در اصل تذکره به کمیسیون انتخابات و رهبری حکومت مطرح شده بود، که این کمیسیون در صدد جستجوی راه حل ها برآمد و بعد از بحث های طولانی به خاطر رفع این مشکل، تفاهم فوق الذکر با اداره ثبت احول نفوس صورت گرفت.

در خبرنامه گفته شده است که کمیسیون مستقل انتخابات، به اساس ماده ١٥٦ قانون اساسی، تنها نهادی در سطح کشور است که مسئولیت اداره و نظارت بر هر نوع انتخابات و مراجعه به آرای عمومی را دارد. این کمیسیون در مورد مکلفیت ‏های قانونی خویش بادرنظرداشت مفاد احکام قانون انتخابات و منافع علیای کشور، تصامیم خویش را به‏ صورت کمیسیونی اتخاذ می‏نماید.

منبع افزوده است که به ‏رغم نابسامانی‏هايی که در عرصه ‏های مختلف در کشور وجود دارد، کمیسیون مستقل انتخابات از مشارکت و حضور مردم شریف کشور در مراکز ثبت نام رای‏دهندگان و تصاحب حق رای‏ شان ابراز قدردانی نموده و یکبار دیگر از تمام واجدین شرایط رای‏دهی تقاضا به عمل می‏آورد تا با احساس مسئولیت نسبت به سرنوشت آینده شان در نزدیک‏ترین مرکز ثبت رای‏دهندگان مراجعه نموده و ثبت نام نمایند.

این کمیسیون لایحه، پلان، طرزالعمل و رهنمودهای لازم را به تأسی از احکام مواد قانون انتخابات و قانون اساسی به منظور ثبت نام و تهیه فهرست رای‏دهندگان به تصویب رسانیده است. مرحله اول ثبت نام رای‏دهندگان که از تاریخ ٢٥ حمل آغاز گردیده بود، تا کنون نزدیک به دو میلیون از شهروندان کشور به اساس تذکره تابعیت، نام شان را در فهرست رای‏دهندگان ثبت نموده اند. مرحله اول که قرار بود به تاریخ ٢٣ ثور به پایان برسد، کمیسیون با تفاهم با حکومت و سایر جوانب ذیدخل، مدت مرحله اول ثبت نام را تنها در مراکز ولایات الی ٢٢ جوزا تمدید نموده است. همزمان به آن مرحله دوم ثبت نام رای دهندگان در ولسوالی ها و قریه جات از تاریخ ٢٥ ثور آغاز گردیده و تا ٢٢ جوزا ادامه می یابد.

این کمیسیون وعده سپرده است تا استقلالیت و بی‏طرفی خویش را در هر حالت حفظ نموده و راه‏کارهای عملی را برای برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه پی‏ریزی و تطبیق نماید؛ تا دموکراسی در این مرز و بوم نهادینه شده، نهادهای پاسخگو به مردم تشکیل و به‏تبع آن کشور به سوی رفاه و توسعه پایدار به پیش برود.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر