زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

سروی: سال پارافزایش کشت کوکنار سبب رشد اقتصادی نامشروع و ناامنی شده بود

سروی: سال پارافزایش کشت کوکنار سبب رشد اقتصادی نامشروع و ناامنی شده بود

author avatar
21 May 2018 - 18:27
سروی: سال پارافزایش کشت کوکنار سبب رشد اقتصادی نامشروع و ناامنی شده بود
author avatar
21 May 2018 - 18:27

کابل (پژواک، ۳۱ثور۹۷): یک سروی نشان می دهد که سال گذشته، به سبب ضعف حاکمیت قانون، بی ثباتی سیاسی، فساد اداری و ناامنی ها، کشت کوکناربلند رفته بود، که زمینه را برای رشد اقتصاد نامشروع و ناامنی ها مساعد ساخته بود.

این سروی که از سوی وزارت مبارزه علیه مواد مخدر افغانستان و اداره مبارزه برضد جرایم و مواد مخدر ملل متحد (UNODC) صورت گرفته، نشان می دهد که سال گذشته ازطریق کشت، تولید و قاچاق تریاک ۶،۶ میلیارد دالر به دست آمده است که یک بخش آن به دست طالبان مسلح افتاده و ماشین جنگی آنها را محرک نگهداشته است.

به اساس یک گزارش پژواک، درافغانستان کشت کوکنارسال گذشته نسبت به یک سال قبل آن، ۶۳درصد و تولید تریاک ۷۸ درصد افزایش یافته بود.

به اساس این گزارش، سال گذشته در۳۲۸هزارهکتار زمین کوکنارکشت شده بود و میزان تولید تریاک، به حدود ۹۰۰۰ متریک تُن رسیده بود.

جاوید احمد قایم معاون هماهنگی و پالیسی وزارت مبارزه علیه مواد مخدر، درنشست مشترک با اداره متذکره ملل متحد حین اعلام نتایج سروی گفت که سروی متذکره در۱۳۰۰ قریۀ کشور، طی مصاحبه ها با چهارهزار کشاورز و ۱۳۰۰ متنفذ قومی سال گذشتۀ میلادی  صورت گرفته است.

به گفته موصوف، یافته های سروی نشان می دهد که عدم تحکیم قانون، بی ثباتی سیاسی، افزایش ناامنی ها دربرخی مناطق، عدم حاکمیت دولت بر برخی ساحات و موجودیت فساد اداری، سبب شده تا کشت تریاک در سال گذشته افزایش بیابد.

نامبرده افزود که به اساس یافته های سروی، عدم فرصت های کاری برای دهاقین، سویۀ تعلیمی پایین، رسیدن مواد زراعتی به بازارها به مقدارکم و نبود خدمات مالی برای زارعین، درسال گذشته عوامل افزایش تولید تریاک درکشور بود.

قایم گفت که به اساس نتایج سروی، سال گذشته ازکشت، تولید و قاچاق تریاک، شش ملیارد دالر به دست آمده بود و افزایش کشت کوکنار درافغانستان، سبب رشد اقتصاد غیرمشروع و افزایش ناامنی ها شده است.

به قول وی، ۴۶ درصد اشتراک کنندگان سروی گفته اند که به طور دوامدارتریاک زرع می کنند؛ اما ۵۴ درصد گفته اند که صرف پارسال تریاک کشت بود.

به گفته وی، زارعین که به گونه دوامدار کوکنارکاشته اند، گفته اند که این پول ۵۷ درصد مصارف معیشت یکسال آنها را تکافو می کند و پول متذکره در خرید مواد خوراکی، پرداخت قروض و تداوی اعضای خانواده به مصرف می رسد.

 اما به بنیاد اظهارات وی، آنانیکه تازه به کشت تریاک روی آورده اند، اذعان کرده اند که هدف ازکشت این نبات، برآورده کردن مصارف هنگفت به ویژه مصارف عروسی می باشد.

قایم گفت: "تعداد کمى از دهاقین گفته اند که پول به دست آمده ازمواد مخدر را که ازمصارف آنها فاضل شده، دربخش سرمایه گذاری استفاده کرده یا زمین را توسط آن خریداری کرده و یاهم محصولات زراعتی را با آن خریده اند."

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر