زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

نهادهای ناظر انتخابات از رد طرح کوچک شدن حوزه های انتخاباتی استقبال کردند

نهادهای ناظر انتخابات از رد طرح کوچک شدن حوزه های انتخاباتی استقبال کردند

author avatar
21 May 2018 - 16:02
نهادهای ناظر انتخابات از رد طرح کوچک شدن حوزه های انتخاباتی استقبال کردند
author avatar
21 May 2018 - 16:02

کابل (پژواک، ۳۱ ثور ۹۷): نهادهای ناظر انتخابات، با استقبال از رد طرح کوچک شدن حوزه های انتخاباتی، می گویند در صورتی که این طرح از سوی حکومت تائید می شد، امکان داشت این موضوع بحران آفرین شود.

روز گذشته کميسيون مستقل انتخابات اعلام کرد که طرح این کمیسیون، مبنی بر کوچک شدن حوزه های انتخاباتی از سوی حکومت رد شده و قرار است انتخابات ولسی جرگه سال ۱۳۹۷ مطابق با برنامه قبلی در سطح ولایات(هر ولایت به عنوان حوزه انتخاباتی) برگزار شود.

يوسف رشيد، رئيس اجرایی بنياد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان(فيفا) به آژانس خبری پژواک گفت که اگر این طرح مورد پذیرش قرار می گرفت، کمیسیون انتخابات با مشکلات زیادی مواجه می شد و همچنان احتمال می رفت باعث بحران سیاسی شود.

وی گفت: "در شرایط فعلی باقی بودن ولایت به حیث یک حوزه انتخاباتی، به نفع کمیسیون مستقل انتخابات است و هر ولایت منحیث یک حوزه انتخاباتی، سهولت ها و خوبی هايی را بر نامزدان نیز دارد."

رشید افزود: "هر نامزد می تواند یک هزار کاپی تذکره(پیش شرط نامزد شدن) را بخاطر بزرگ بودن حوزه انتخاباتی به سادگی جمع آوری کند و همچنان می تواند در یک حوزه بزرگ برای خود کمپاین کرده و رای به دست آورد."

رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان، در عین حال خاطر نشان کرد که بزرگ بودن حوزه های انتخاباتی(هر ولایت یک حوزه انتخاباتی) مشکلاتی نیز دارد و از آن جمله نامزدان در مناطق نا امن ولایات، از کسب رای طرفداران خود به دلیل ثبت نام نکردن رای دهندگان، محروم می شوند.

در همین راستا، محمد نعيم ايوب زاده، رئیس بنياد انتخابات شفاف افغانستان(تیفا) گفت که کوچک ساختن حوزه های انتخاباتی، برای تامین عدالت انتخاباتی یک اصل است؛ اما در شرایط کنونی تائید این طرح می توانست مشکلاتی را در پی داشته باشد.

وی افزود که رقابت برای یک کرسی اختصاص داده شده در حوزه های کوچک، احتمال بروز خشونت از سوی زورمندان برای کسب پیروزی را افزایش می داد. 

ایوب زاده گفت: "یکی از شرایط کوچک ساختن حوزه های انتخاباتی، مشخص شدن آمار دقیق نفوس و مرزهای ولسوالی ها می باشد که با تاسف تا اکنون در این خصوص کار نشده است."

به گفته وی، یکی دیگر از شرایط  لازم برای کوچک شدن حوزه های انتخاباتی،  تامین امنیت ولسوالی ها است؛ اما در حال حاضر شمار زیادی از ولسوالی ها ناامن است.

براساس قانون انتخابات ۱۳۸۳، هر ولایت به عنوان یک حوزه‌ انتخاباتی( انتخابات ولسی جرگه) در نظر گرفته شده است، که هر یک از این حوزه‌ها (ولایت‌ها) متناسب با جمعیت شان، ۲ تا ۳۳ کرسی در ولسی جرگه خواهند داشت.

ولسی جرگه، دارای ۲۵۰ کرسی است که ۲۳۹ کرسی آن بین ۳۴ ولایت تقسیم می شود و ۱۰ کرسی به کوچی‌ها و یک کرسی نیز به هندوها و سیک ها اختصاص داده شده است.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر