زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

نخستین پروژه دولتی برق آفتابی در کابل به بهره برداری سپرده شد

نخستین پروژه دولتی برق آفتابی در کابل به بهره برداری سپرده شد

author avatar
22 May 2018 - 16:08
نخستین پروژه دولتی برق آفتابی در کابل به بهره برداری سپرده شد
author avatar
22 May 2018 - 16:08

کابل (پژواک،۱ جوزا ۹۷): نخستین پروژه دولتی برق آفتابی در کابل که ظرفیت تولید ۳۰ کیلووات برق را دارد، به بهره برداری سپرده شد.

امان الله غالب رئیس شرکت برشنا، امروز در مراسم بهره برداری از این پروژه گفت که تخته های سولر یا برق آفتابی نصب شده بر روی بام ساختمان شرکت برشنا در منطقه دهمزنگ، نخستین طرح در نوع خود است که در کابل عملی می شود.

به گفته وی، این پروژه ظرفیت تولید ۳۰ کیلووات برق را دارد که به شکل مستقیم (بدون اتصال به بطری) به شبکه توزیع برق ساختمان های این اداره در کابل وصل است و برق مصرفی آن را در جریان روز تامین می کند.

 غالب افزود که این طرح، به کمک ۳۰ هزار یورویی اداره همکاری های بین المللی آلمان( GIZ) عملی شده است. وی افزود که شرکت برشنا در نظر دارد این طرح را توسعه دهد و تا دو سال دیگر با نصب تخته های برق آفتابی بر روی پشت بام های ادارات دولتی و خانه های شخصی، زمینه تولید ۵۰۰ مگاوات برق را فراهم سازد.

رئیس شرکت برشنا تصریح کرد که ۵۰ درصد هزینه این برنامه، از سوی بانک توسعه آسیایی و برخی دیگر منابع تمویل کننده و متباقی از سوی مشترکین(ادارات دولتی و مردم) پرداخت خواهد شد و با تکمیل آن افزون بر مزایای اقتصادی، مسأله کمبود برق کابل نیز برطرف می شود.

امان الله غالب خاطر نشان کرد که شرکت برشنا حاضر است برای توسعۀ بیشتر این روند، برق اضافی تولید شده از این طریق را از مردم خریداری کند.

توماس فیدیکر(Thomas Feidieker) نماینده اداره همکاری های بین المللی آلمان گفت که این کشور متعهد است به کمک های خود در عرصه های مختلف به افغانستان ادامه دهد.

به گفته وی، آلمان تا سال ۲۰۲۰( دو سال دیگر)، هر سال ۲۵۰ میلیون یورو در بخش های توسعه اقتصادی و زیربنایی، آموزش مسلکی، حکومتداری خوب، و توسعه روند استفاده از انرژی برق در افغانستان کمک می کند.

وی افزود: "ما افغانستان را در بخش انکشاف استفاده از تولید انرژی خورشیدی همکاری خواهیم کرد و حتی در این بخش انرژی سالانه ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون یورو کمک می کنیم."

در ادامه این نشست، رئیس شرکت برشنا با اشاره به چالش های این شرکت برای توسعه شبکه برق در کشور گفت که نپرداختن هزینه برق از سوی مشترکین، این روند را با مشکل جدی مواجه ساخته است.

وی افزود که در حال حاضر ادارات دولتی، مراکز تجارتی، خانه های رهایشی و شهرک های صنعتی ۸.۷ میلیارد افغانی به این اداره بدهکار هستند.

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر