زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“در قانون رسانه ها، ماده ای به حمایت از زنان خبرنگار وجود ندارد”

“در قانون رسانه ها، ماده ای به حمایت از زنان خبرنگار وجود ندارد”

author avatar
26 May 2018 - 15:19
“در قانون رسانه ها، ماده ای به حمایت از زنان خبرنگار وجود ندارد”
author avatar
26 May 2018 - 15:19

کابل(پژواک، ٥ جوزا ٩٧): مدافعين حقوق خبرنگاران، ديد منفى در جامعه در مورد خبرنگاران زن و برخورد نادرست با آنها را از عوامل عقب نگهداشتن زنان خبرنگار مى دانند؛ اما مى گويند که بعد از اين، در اين راستا اقدامات جدى خواهد شد. 

حمیرا ثاقب رییس خبرگزاری زنان افغانستان، امروز در دومین نشست دادخواهی برای تطبیق «قانون منع آزار جنسی و تبعیض جنسیتی» در کابل گفت که اين مشکل سبب شده است که خبرنگاران زن، کمتر در عرصه خبرنگاری فعالیت داشته باشند. 

به گفته او، ندادن فرصت کاری و عدم حضور زنان در رده های مدیریتی رسانه ها، یکی دیگر از علل عقب نگهداشتن و کم میلی زنان خبرنگار در رسانه ها شده است.

وی علاوه کرد که عدم توجه به ارتقای ظرفیتی زنان خبرنگار از سوی مسئولان رسانه ها، سبب شده تا کمتر زنان خبرنگار، هم تراز با توانایی و ظرفیت خبرنگاران مرد باشند.

موصوف افزود: «بررسی هایی را که ما از قانون رسانه های همگانی داشتیم، با مورد جدی بر نخوردیم که حمایت های قانونی و مشخصی از زنان خبرنگار داشته باشد و از همین رو، بسیاری از قوانین روح مردانه دارد.»

وی گفت که برای رسیده گی به وضعیت اسف بار خبرنگاران زن، خبرگزاری زنان افغانستان پیشنهاد کرده است که برای جلوگیری از آزار و اذیت زنان، دو ماده در قانون رسانه ها اضافه شود.

ثاقب علاوه کرد: «طرزالعملی باید ایجاد شود که بر اساس آن، ما کمیته نظارتی داشته باشیم تا بتوانیم وضعیت تبعیض جنسی و جنسیتی را در رسانه های دولتی و خصوصی بررسی کنیم.»

صدیق الله توحیدی عضو هیات رهبری کمیته مصئونیت خبرنگاران، در این نشست گفت با آن که تعدیلاتی در قانون رسانه های همگانی به میان آمده؛ اما بر نقش زنان شاغل در رسانه ها  توجه نشده است.

به گفته وی، با توجه به اینکه قانون رسانه های همگانی، پنج بار تعدیل شده و مواردی اضافه شده؛ اما در کُل در مورد حقوق و وجایب زنان شاغل در رسانه ها هیچ ماده اى وجود ندارد.

به گفته او، زنان گزارشگر با دو مشکل مواجه اند، یکی مشکل بیرون سازمانی که نگاه مردم را نسبت به کار آن ها در رسانه ها در پی دارد و دیگر مشکل درون سازمانی است که از سوی مسئولان رسانه ها و ادارات دولتی نقض می شود.

وی گفت: «بعد از این در مورد مالکان رسانه ها، مدیران مسئول و همکاران مرد رسانه یی، هرگاه مشکلی برای خبرنگاران زن ایجاد می کنند، گذشت نخواهد شد و برخلاف سال های دیگر، در زمینه دادخواهی خواهیم نمود.»

جعفر راستین مشاور وزارت اطلاعات و فرهنگ، دراین نشست گفت که اين وزارت متعهد به همکاری با تمام ادارات دولتی و رسانه ها برای مصئونیت خبرنگاران می باشد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر