زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

اتحادیه تالک: قانونی استخراج می کنیم و به هیچ گروه مسلح پول نمی دهیم

اتحادیه تالک: قانونی استخراج می کنیم و به هیچ گروه مسلح پول نمی دهیم

author avatar
27 May 2018 - 17:05
اتحادیه تالک: قانونی استخراج می کنیم و به هیچ گروه مسلح پول نمی دهیم
author avatar
27 May 2018 - 17:05

جلال آباد (پژواک، ۶جوزا ۹۷): اتحادیه سنگ تالک ولایت ننگرهار می گوید که به هیچ گروه مسلح به طور رسمی پول نداده است؛ اما این را  هم رد نمی کند که ممکن برخی گروه های مسلح، به جبر و گونۀ غیر رسمی، از استخراج کنندگان معادن پول اخذ کرده باشند.

آنها این اظهارات را در واکنش به گزارش یک اداراه بین المللی موسوم به "گلوبل ویتنس" ابراز کردند که براساس این گزارش، گروه های مسلح، از معادن تالک ننگرهار پول به دست می آورند.

اتحادیه استخراج و پروسس سنگ تالک ننگرهار، به تاریخ ۶ جوزا درشهرجلال آباد با برگزاری کنفرانس مطبوعاتی، گزارش اداره مذکور را به شدت رد کرد.

دراین کنفرانس که رییس معادن ننگرهار نیز حضور داشت،  اطمینان داده شد که سنگ تالک ننگرهار، به اساس قرارداد رسمی با حکومت استخراج می شود.

حاجی ولی خوگیانی رییس اتحادیه سنگ تالک، دراین کنفرانس گفت که اداره گلوبل ویتنس با انتشاراین گزارش قصد دارد تا صنعت استخراج معادن را درکشور با مشکلات مواجه سازد و یکسره راکد سازد.

نامبرده اظهارات این اداره که گویا از سنگ تالک ننگرهار گروه های مسلح نفع می برند، دور ازحقیقت پنداشت و خواهان ثبوت دراین عرصه شد.

 موصوف افزود: "آنها در مورد اسناد، ثبوت و شواهد در اختیار ندارند که ما به گونه رسمی به گروه های مسلح پول داده باشیم، اینکه مخالفین به زندگی مردم ارزش قایل نیستند؛ جای شک نیست که ازاستخراج کنندگان معادن نیز به جبر پول اخذ کنند."

به اساس معلومات نامبرده، درحال حاضر از ولسوالی های خوگیانی و شیرزاد، سنگ تالک استخراج می شود که استخراج آن بر بنیاد ۳۲ قرارداد عقد شده با حکومت صورت می گیرد و به اساس امر رییس جمهور، بعد از نیمه پروسس به خارج صادر می شود.

درعین حال، پرویز الیشنگی رییس معادن ننگرهار نیز تایید کرد که دراین ولایت، هیچگونه حفاری خودسرانه صورت نمی گیرد.

نامبرده، در این کنفرانس مشترک گفت که به طور رسمی معلومات دراختیار ندارد که استخراج کنندگان به گروه های مسلح پول می دهند؛ اما افزود که این مسئولیت آنها نیست که استخراج کننده کدام معدن،  به اساس تفاهم شخصی، به سران قومی و یا ملک هاى منطقه پول می دهد و آنها جلو آن را بگیرد.

اما امیرخان یار نماینده مردم ننگرهار در ولسی جرگه ميگويد که بیشتر معادن افغانستان درمناطق تحت کنترول مخالفین مسلح قرار دارند و جای شک نیست که آنها هم از استخراج معادن سود ببرند.

نامبرده به آژانس خبری پژواک گفت که افزون بر مخالفین مسلح، برخی سیاسیون، وکیلان و متنفذین قومی هم ازحفاری معادن نفع می برند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر