زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

احزاب سیاسی خواستار تغییر نظام انتخاباتی کشور شدند

احزاب سیاسی خواستار تغییر نظام انتخاباتی کشور شدند

author avatar
28 May 2018 - 16:49
احزاب سیاسی خواستار تغییر نظام انتخاباتی کشور شدند
author avatar
28 May 2018 - 16:49

کابل (پژواک، ۷جوزا ۹۷): شماری از احزاب سیاسی، خواستار تغییر نظام انتخاباتی کشور به نظام تناسبی شدند، که بر مبنای آن؛ آرای هر حوزۀ انتخاباتی، در درون فهرست های نامزدان پیشنهادی احزاب، قابل انتقال می باشد.

این درخواست، امروز در یک گردهمایی از سوی نمایندگان حدود ۲۰ حزب و جریان سیاسی از جمله حزب جمعیت اسلامی، حزب اسلامی ( شاخه حکمتیار)، حزب جنبش ملی اسلامی و حزب وحدت اسلامی مردم، در مقابل دفتر کمیسیون انتخابات در کابل مطرح شد.

عبیدالله بارکزی به نمایندگی از حزب اسلامی(حکمتیار) گفت که سیستم انتخاباتی کنونی (رای واحد غیر قابل انتقال) ناکارآمد است و باید به سیستم تناسبی تغییر کند؛ تا مردم بتوانند از هر حوزه به فهرست نمایندگان احزاب رای بدهند.

به گفته وی، با تغییر نظام انتخابات کشور و حضور مؤثر احزاب، جلو فساد و تقلب گرفته می شود و باعث می شود یک پارلمان قوی ایجاد شود.

نمایندگی تناسبی؛ یک سیستم انتخاباتی است که در آن، بیشتر احزاب نامزد می شود و نه نامزدان مستقل. هدف این سیستم برقراری تناسب بین تعداد نمایندگان احزاب در ولسی جرگه و میزان رای آن‌ها در انتخابات است؛ اما در سیستم کنونی رای واحد غیر قابل انتقال، هر فرد تنها از حوزه مربوط رای می گیرد و رای آن قابل انتقال به دیگر حوزه ها نیست.

انتخابات دو دور پیش پارلمانی کشور نیز بر مبنای همین سیستم رای واحد غیر قابل انتقال صورت گرفته است.

نماینده حزب اسلامی، ضمن تاکید بر اهمیت برگزاری انتخابات در زمان معین آن( ۲۸ میزان) گفت که هیچ بهانه ای برای تعویق انتخابات قابل قبول نخواهد بود و کمیسیون انتخابات، مکلف است این روند را با نظارت احزاب و به شکل شفاف و آزاد در همه مناطق کشور عملی کند.

محی الدین مهدی، نماینده حزب جمعیت اسلامی گفت: "ما احزاب و ایتلاف های سیاسی، در مطابقت به ماده ۳۵ قانون اساسی فعالیت می کنیم و خواهان انتخاباتی هستیم که نتیجه آن، تاسیس پارلمانی باشد که از همه مردم نمایندگی کند."

وی نیز ضمن تاکید بر اهمیت تغییر سیستم رای واحد غیر قابل انتقال به سیستم تناسبی گفت که این طرح، دو سال قبل از سوی کمیسیون اصلاحات انتخاباتی به حکومت پیشنهاد شده بود و با وجود تاکید احزاب، تا اکنون عملی نشده است.

 مهدی افزود که به منظور جلوگیری از هدر رفتن آرای مردم، باید سیستم انتخابات تغییر کند و برای احزاب سیاسی و ائتلاف‌ ها، آرای هر حوزه در درون فهرست‌های ارایه شده از سوی آنها قابل انتقال باشد و مردم بتوانند از حوزه های مختلف به فهرست مورد نظر رای بدهند.

نمایندگان احزاب سیاسی در پایان این نشست، در قطعنامه ای خواستار تغییر نظام انتخاباتی رای واحد غیر قابل انتقال به نظام تناسبی، با امکان رای به فهرست احزاب از حوزه های مختلف شدند و هشدار دادند در صورتی که این تقاضا عملی نشود، تظاهرات گسترده راه اندازی خواهند کرد.

اول الرحمان رودوال رئیس دفتر ولایتی کمیسیون انتخابات در کابل گفت که پیشنهادهای احزاب در این زمینه، پیش از این در اختیار کمیسیون انتخابات قرار گرفته است.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر