زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

عبدالله: ٦٠ درصد جنگ افغانستان از مواد مخدر تمويل مى شود

عبدالله: ٦٠ درصد جنگ افغانستان از مواد مخدر تمويل مى شود

author avatar
29 May 2018 - 14:30
عبدالله: ٦٠ درصد جنگ افغانستان از مواد مخدر تمويل مى شود
author avatar
29 May 2018 - 14:30

کابل (پژواک، ۸ جوزا ۹۷): رئيس اجرايى حکومت، از افزايش توليد مواد مخدر در افغانستان نگرانى نموده و از کشورهاى منطقه و جهان خواست تا در محو و جلوگيری از کشت کوکنار با افغانستان همکارى نمايند.

داکتر عبدالله عبدالله رئيس اجرايی حکومت وحدت ملی، که امروز در نشستى هماهنگی کشورهای کمک کننده در بخش مبارزه با مواد مخدر در کابل صحبت می کرد، گفت که مواد مخدر ارتباط مستقيم با جرايم سازمان يافته، تروريزم و فعاليت های مخالفان مسلح  دولت دارد.

وی، با اشاره به ناامنی در شمال کشور، افزود که  همزمان با ناامنی در شمال کشور، توليد مواد مخدر نيز در ساحات تحت کنترول گروه  داعش و طالب افزايش پيدا کرده است.

او تصريح کرد: "۶۰ درصد منبع تمويل جنگ مخالفان در افغانستان، مواد مخدر است و اين نشان می دهد که کوشش هادر زمينه به مراتب بيشتر و متمرکزتر باشد."

موصوف گفت هنوز هم يک سوال باقی مانده است که چرا  با همه کارها که در خصوص محو کشت کوکنار صورت گرفته است، با آنهم مقدار کشت، توليد و پروسس مواد مخدر بالا رفته است.

عبدالله، با نگرانی از عدم هماهنگی در بخش مبارزه با مواد مخدر، گفت که نهادها و ساير وزارتخانه ها بايد در کاهش تقاضا، آگاهی عامه و معيشت بديل همکاری نمايند.

رئيس اجرايی حکومت، از تلاش های حکومت به منظور قطع منابع تروريستان خبر داده گفت که حملات هوايی بخاطر از بين بردن فابريکه های توليد و پروسس مواد مخدر تاثير مثبت داشته است.

وی، شامل شدن بحث مواد مخدر را در کود جزای افغانستان، يک کار مثبت در بخش جلوگيری از کشت و توليد مواد مخدر عنوان کرده، گفت که با آنهم در قانون بعضی خلاها وجود دارد و در ادامه کوشش ها، کميته قوانين حکومت وحدت ملی توجه بيشتر در اين خصوص انجام بدهد.

موصوف، توليد مواد مخدر را منحيث يک تهديدمشترک و جهانى عنوان کرده، از کشورهاى منطقه و جهان خواست که در محو و جلوگيری از کشت کوکنار، مشترکاً با افغانستان همکاری کنند.

او تصريح کرد: "ما منيحث دولت و يک کشور، مسئوليت خويش را در قبال مردم و جامعه بين المللی می پذيريم و تعهد ما بر اصلاح  و تقويت ميکانيزم ها و کار موثر در بخش مبارزه با مواد مخدر است و از کشورهايی که با ما همکاری داشتند، صميمانه تشکر می کنيم و کشورهايی که افغاستان را متهم می کنند، توقع داريم که ادای مسئوليت کنند و بدانند که بدون همکاری و هماهنگی آنان، جلو اين مشکل را گرفته نمی توانيم."

سلامت عظيمی وزير مبارزه با مواد مخدر، مواد  مخدر را يک پديده شوم عنوان کرده، گفت: "ما در پی آن هستيم که با به دست آوردن حمايت کشورهای دوست، معيشت بديل را روی دست بگيريم و از اين طريق کشت کوکنار را کاهش بدهيم."

وی، با بيان اينکه مواد مخدر؛ صحت، اقتصاد، ثبات سياسی و خانواده ها را به خطر مواجه می کند، گفت: "توليد مواد مخدر تنها معضل افغانستان نيست، اين يک معضل جهانی است و مرزهای جهانی را شکستانده است و بايد همه کشورها بخاطر جلوگيری از افزايش آن افغانستان را کمک کنند."

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر