زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

اقوام خوست: اداره ثبت احوال نفوس برای ما تذکره نمی دهد

اقوام خوست: اداره ثبت احوال نفوس برای ما تذکره نمی دهد

author avatar
31 May 2018 - 18:56
اقوام خوست: اداره ثبت احوال نفوس برای ما تذکره نمی دهد
author avatar
31 May 2018 - 18:56

شهر خوست ( پژواک، ۱۰جوزا ۹۷): برخی سران اقوام  ساکن در خوست می گویند که اداره ثبت احوال نفوس برای آنها تذکره نمی دهند.

 اقوام متذکره عبارت اند از احمدزی، توتاخیل، نیازی، ځدران، دولتزی، جاجی و ترکی که سران قومی آن امروز ۱۰ جوزا طی برگزاری یک کنفرانس خبری، اداره ثبت احوال نفوس خوست را به برخورد تبعیض آمیز متهم کرد.

به گفته آنان، قصد دارند تا برای اشتراک در انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی ها ثبت نام کنند، اما اداره مذکور از توزیع تذکره ها برای آنها ابا می ورزند.

داکتر گلاب توتاخیل یکتن از، متنفذین قوم توتاخیل دراین ولایت در این کنفرانس گفت  که دولت مکلف است تا به همه اقوام مستقر دراین ولایت، زمینه اشتراک در انتخابات آینده را فراهم سازد.

نامبرده، این اقدام اداره ثبت احوال نفوس خوست را در تضاد با قانون دانسته و می افزاید که دولت قصداً مردم را بر روند انتخابات آینده بی باور نموده است.

موصوف می گوید: ((دولت از ما می خواهد تا در انتخابات اشتراک کنیم، باید زمینه اشتراک را نیز برای ما مساعد سازد، برای جوانان، بیوه گان، طبقه نسوان و موی سفیدان باید تذکره تابعیت داده شود و مجال را برای شان فراهم سازد.))

اسدالله احمدزی یکتن از متنفذین قوم احمدزی دراین کنفرانس اذعان کرد که آنها این مشکل را به کرات با اداره ثبت احوال نفوس شریک ساخته، اما تاکنون کدام راه حل را برایش سراغ نکرده است.

نامبرده گفت که نظر به قانون اداره ثبت احوال نفوس، هر تبعه کشور در هر گوشه این سرزمین  تذکره اصلی تابعیت را اخذ کرده می تواند، اما باز هم برای آنها تذکره تابعیت داده نمی شود.

موصوف علاوه می کند: ((اداره مرکزی ثبت احوال نفوس، برای سکونت اصلی به طور انفرادی فورم های شماره پنجم الی دهم و به اساس داشتن سکونت حالیه، باشندگان هر ولایت که در ولایت دیگر ساکن اند، تذکره اخذ کرده می توانند، به اساس ثبوت فورمه های متذکره باید با ذکر سکونت اصلی برای ما تذکره تابعیت خوست داده شود.))

حاجی واحد جان یکتن از سران قومی قوم نیازی در کنفرانس یاد شده گفت که پیش از پایان رسیدن روند ثبت نام، از اداره ثبت نفوس احول تقاضا می کند تا هر چه زودتر برای آنها تذکره داده شود.

نامبرده می گوید: ((ما بر والی خوست صدا می کنیم که در مسئله ملی سکوت اختیار نکند، زیرا اگر فراد مظاهره می کنیم برای تو هم مشکل ساز می شود، ما حق خود را طلب می کنیم و ما هم باشندگان این منطقه هستیم و به آن نیاز داریم.))

اشتراک کنندگان کنفرانس با پخش قطعنامه، به کمیسیون مستقل انتخابات پیشنهاد کرد از اینکه اداره ثبت احول نفوس در برابرآنها کارشکنی کرده و سبب ضیاع وقت آنها شده، پس در مورد تایید وقت تذکره تجدید نظرصورت گیرد.

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر