زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

ماه گذشته در افغانستان ۳۰۰۰ تن کشته و زخمی شده بودند

ماه گذشته در افغانستان ۳۰۰۰ تن کشته و زخمی شده بودند

author avatar
2 Jun 2018 - 19:31
ماه گذشته در افغانستان ۳۰۰۰ تن کشته و زخمی شده بودند
author avatar
2 Jun 2018 - 19:31

 

کابل (پژواک، ۱۲جوزا ۹۷): در برج گذشته (می) طی ۲۵۰حمله در افغانستان، حدود ۳۰۰۰ تن کشته و زخمی شده اند که این رقم تلفات و جراحات، نسبت به ماه اپریل، ۴۲درصد افزایش را نشان میدهد.

همچنان به اساس گزارشات ماهوار پژواک در مورد تلفات و جراحات، در برج اپریل سال جاری، در۲۷ ولایت کشور در پی ۱۷۳ حملۀ انجام شده، ۱۲۲۰ تن کشته شده و ۸۶۶ تن دیگر زخم برداشته بودند.

اما در برج می سال روان، به اساس گزارشات منتشرۀ پژواک که بنا بر اظهارات منابع مختلف تهیه شده، نشان می دهد که دراین ماه، از۳۴ ولایت کشور در ۲۸ ولایت، ۱۷۶۲ تن کشته شده و ۱۱۹۰ تن دیگر زخم برداشته اند.

ارقام به دست آمده، برملا می سازد که ماه گذشته از جملۀ هر ۱۹ تن، ۱۴ تن شان در درگیری های رویاروی، دو تن در انفجارات، یک یک تن در حملات هوایی، قتل های هدفی و حملات انتحاری کشته و زخمی شده اند.

در برج می، حدود نصف همه حملات در ولایت های فاریاب، ننگرهار، غزنی وهلمند؛ و متباقی در ۲۵ ولایت دیگر به وقوع پیوسته است؛ اما پژواک در ماه گذشته، از ولایات بلخ، بامیان، نورستان، پنجشیر، دایکندی و کنر، گزارش حملات را به دست نیاورده است.

جاوید کوهستانی مبصر مسایل نظامی می گوید که میزان حملات درننگرهار ، از این رو بلند رفته که درآنجا افزون برطالبان، مرکز عمدۀ داعش نیز فعال است و این ولایت در امتداد خط دیورند با پاکستان موقعیت دارد.

به قول وی، مخالفین مسلح به آسانی می توانند از پاکستان به ننگرهار اکمالات کنند.

وی اذعان می کند که موجودیت اختلافات قومی درفاریاب و کاهش توجه دولت به این ولایت، سبب شده تا مردم ناراض شوند، رخنه برای نفوذ طالبان مسلح فراهم گردد و برخی مردم با آنها یکجا شوند.

نامبرده می گوید که بر بنیاد همین اختلافات، تحرکات نظامی مخالفین مسلح در ولایت های متذکره افزایش یافته و جايی که تحرکات مخالفین مسلح بیشتر باشد، روشن است که نیروهای دولتی نیز در آن جا عملیات زیادتر راه اندازی می کنند.

کوهستانی علاوه می کند که علت افزایش حملات درهلمند، کشت کوکنار می باشد و مخالفین مسلح که منبع عایداتی شان از همین طریق تمویل می شود، تلاش می ورزند تا مناطق بیشترى را در ولایات متذکره به تصرف خود درآورند. به گفتۀ نامبرده؛ نیروهای امریکایی هم دراین اواخر، بر مراکز پروسس تریاک در هلمند، حملات انجام داده و مخالفین مسلح نیز درآنجا تحرکات داشته اند.

وی می گوید که عامل دیگر ناامنی ها درآن جا، موقعیت هلمند در امتداد خط دیورند است و مخالفین مسلح به آسانی می توانند از پاکستان خود را اکمال کنند.

به قول وی،  درغزنی علاوه بر مشکلات قومی، مدیریت ضعیف مسئولین حکومتی نيز سبب شده تا مخالفین مسلح به تحرکات و حملات شان شدت بخشند.

مسئولین وزارت دفاع ملی نیز می گویند که آنها بیشتر عملیات شان را درمناطق زیر نفوذ مخالفین مسلح انجام می دهند.

تلفات وجراحات

گزارشات حاکی است که ماه گذشته، درمجموع ۱۷۶۲تن کشته شده و ۱۱۹۰ تن دیگر مجروح گرديده اند.

درمیان کشته شده گان و زخمی ها مخالفین مسلح، نیروهای دولتی و افراد ملکی شامل اند؛ اما پژواک ارقام دقیق آن را به خاطری پخش نمی کند که منابع مختلف، در مورد اظهارات متفاوت داشته اند و تفکیک همۀ آنها ممکن نیست.

اما بر اساس گزارش گروه دادخواهی و حفاظت از افراد ملکی، که امروز به نشر رسیده است؛ دربرج گذشته درجنگ های افغانستان، بیش از ۵۰۰ تن از افراد ملکی کشته و زخمی شده اند.

در برج گذشته، هر روز شاهد حمله بوده که تلفات و جراحات به مردم وارد نموده است؛ اما ۱۵ می خونین ترین روز این برج است؛ زیرا پژواک در آن روز گزارشاتى مبنی بر کشته شدن ۳۶۸ تن و کشته شدن ۲۵۲ تن دیگر را به دست آورده بود.

به گفته مسئولین، بخش اعظم این تلفات و جراحات در ولایت فراه که در حملات گروهی مخالفین مسلح بر مرکز این ولایت صورت گرفت وارد شده است؛ منابع دولتی گفته بودند که دراین حملات، حدود ۳۰۰ مخالف مسلح کشته و زخمی شده اند؛ اما طالبان این اظهارات را رد نموده و گفته بودند که ده ها منسوب دولتی را کشته اند؛ منابع دولتی این اظهارات طالبان را نادرست خوانده اند.

مردم عادی منطقه، اظهارات دولت و طالبان هردو را تایید نکرده و گفته بودند که درمورد تلفات وجراحات وارده توسط طرف های درگیر معلومات ندارند. همچنان آنها گفته بودند که دراین درگیری ها، حدود ده فرد ملکی نیز کشته شده اند.

ده ولایت که میزان تلفات و جراحات درآن بیشتر است.

جنرال زلمی وردک تحلیل گر مسایل نظامی می گوید که گاه در یک منطقه و گاه هم درمنطقۀ دیگر، میزان تلفات و جراحات به نوعیت و تکتیک جنگ بستگی دارد.

نامبرده می افزايد که تلفات وجراحات ناشی ازجنگ ها و حملات درمناطق پرنفوس، بیشتر می باشد.

 جنگ افغانستان ازحدود ۱۷ سال  بدینسو، میان نیروهای دولتی، طالبان مسلح و نیروهای خارجی مستقر درافغانستان و برخی گروه های دیگر ادامه دارد.

با درنظرداشت تجارب سال های گذشته در افغانستان، هر سال با گرم شدن هوا، جنگ تشدید می يابد و میزان تلفات و جراحات بلند می رود.

به اساس گزارشات ماهوار آژانس خبری پژواک، نسبت به خزان و زمستان سال گذشته، جنگ ها در بهار و تابستان شدت یافته، که میزان تلفات و جراحات هم در بهار و تابستان بلند می باشد.

امسال نسبت به سال گذشته خونین تر بود.

ارقام تلفات و جراحات نشان می دهد که تاکنون، سال جاری نسبت به سال پار خونین تر است.

به طور اوسط در پنج ماه نخست سال گذشته، حدود ۹۵۰۰ تن؛ اما در پنج ماه اول سال جاری، حدود ۱۰۳۰۰ تن کشته و زخمی شده اند.

همچنان به اساس ارقام به دست آمده، امسال مانند سال گذشته میزان تلفات و جراحات روبه افزایش است و سال گذشته، در سراسر کشور ۲۵هزار تن کشته و زخمی شده بودند.

به منظور توقف کشتار افغان ها صلح کنید!

بی بی گل ۴۵ ساله باشندۀ منطقه “نعل دشت” ولسوالی پشت رود ولسوالی فراه که یک برادرش در صفوف طالبان مسلح کشته شد، می گوید: “اگر طالب کشته می شود و یا سرباز دولتی، هردو فرزندان ماست؛ خداوند رحم کند که طرفین صلح کنند.”

 به گفته وی، اکنون اولاد یتیم برادرش زندگی رقت بار دارند و برای به دست آوردن یک لقمه نان درمانده اند. بی بی گل می گوید که خانواده های سربازان کشته شده هم، به سرنوشت مشابه دچارخواهند بود.

نامبرده، از طرف های درگیر می خواهد تا از جنگ خانمانسوز دست بکشند و صلح کنند؛ زیرا جنگ جاری، خانواده های هردو طرف را به گودال هلاکت می اندازد.

Views: 24

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر