زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“حفاظت  از محيط زيست در اولويت حکومت قرار ندارد”

“حفاظت از محيط زيست در اولويت حکومت قرار ندارد”

author avatar
7 Jun 2018 - 14:24
“حفاظت  از محيط زيست در اولويت حکومت قرار ندارد”
author avatar
7 Jun 2018 - 14:24

کابل(پژواک، ١٧ جوزا ٩٧):شماری از آگاهان امور مى گويند،تا زمانی که حفاظت از محیط زیست در آجندای سیاسی دولت جا داده نشود، هیچ تغییری در زمينه به میان نخواهد آمد.

داکتر جمشید رسا يکى از روانشناسان، امروز در گفتمانی که به مناسبت گرامی داشت از هفته جهانی محیط زیست تحت عنوان «بهشت سبز» از سوی موسسه آگاهی دهی و حفظ محیط زیست، در کابل تدویر یافته بود، گفت که خود دوستی، دیگر دوستی، خدا دوستی و طبعیت دوستی از ویژه گی های یک انسان سالم است که تلاش می ورزد به خود و دیگران آسیب نرساند.

موصوف افزود که یکی از حقوق طبعیت بالای انسان این است تا به آن صدمه نرساند و از امکانات آن به حد نیاز استفاده شود، زیرا نسل های بعدی نیاز به این امکانات دارند و نباید برای آن ها پلاستیک و زباله به جا گداشته شود.

او گفت: «به نظر من مضرترین موجود برای طبعیت انسان است و اگر یک باکتریا هم از چرخه حیات پس کنید، حیات با مشکل مواجه می شود، اما اگر همین روز انسان را از طبعیت بردارید، زمین نفس راحت خواهد کشید.»

به گفته وی، یگانه عامل اصلی بلند رفتن حرارت زمین انسان است، چون آسیب های بی شماری از سوی انسان به گیاهان، درختان و نباتات وارد می شود.

رسا خاطر نشان کرد که تمام مشکلات زیست محیطی ارتباط مستقیم به نظام اقتصادی (اقتصاد بازار) دارد، چون به خاطر به دست آوردن منافع شخصی جنگلات از بین برده می شوند، زنده گی بنابر سیستم های اقتصادی پیچیده و مصرف پلاستیک به مود تبدیل شده و افراد ناتوان از مجبوریت دست به سوختاندن اشیای پلاستیکی می زنند.

موصوف افزود: «آن کسی که یک موتر تکسی دارد و موترش دود می کند، پیسه آن را همان زورمندی گرفته که لندکروزر می دواند و مجبور است که با همان موتر گذاره کند.»

انجنیر عزت الله صدیقی مشاور وزیر دولت در امور رسیده گی به حوادث، در این نشست گفت که ازدیاد نفوس، پیشرفت صنعت و مصرف گرایی محرک و بوجود آورنده مشکلات، تهدیدات و آلودگی های محیط زیستی است.

به گفته او، رفتن به سوی پروژه های تک موردی موثر نبوده و باید روی مدیریت زباله ها تمرکز شود، چون توقف کامل استفاده از خریطه های پلاستیکی ناممکن است، زیرا میلیون ها دالر سرمایه گذاری شده و نمی توان آن را متوقف کرد.

وی با بیان این که انسان یک رابطه ناگسستنی و غیر منقطع با محیط زیست دارد و هیچ وقت قطع نمی شود، افزود: «تا زمانی موضوع محیط زیست در آجندای سیاسی دولت شامل نشود، هر چه قدر متخصصین بگویند آب و هوا آلوده است، زباله ها مشکل دارد؛ ما به جایی رسیده نمی توانیم تا جزء آجندای سیاسی دولت نشود.»

صدیقی تصریح نمود که قوانین باید بازنگری شود و هر آن چیزی که باعث آلودگی محیط زیست می شود، در مطابقت با قانون باید باز داشته شود.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر