زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

بيمارى تب کنگو در افغانستان در حال افزايش است

بيمارى تب کنگو در افغانستان در حال افزايش است

author avatar
12 Jun 2018 - 12:19
بيمارى تب کنگو در افغانستان در حال افزايش است
author avatar
12 Jun 2018 - 12:19

کابل (پژواک، ٢٢ جوزا ٩٧): در سال روان ٧٥ واقعۀ مثبت تب کنگو که نسبت به زمان مشابه سال گذشته افزايش دارد، در وزارت صحت عامۀ افغانستان ثبت شده است و از ميان اين ٧٥ تن، ١٤ تن جان باخته اند.

تب کنگو يا "تب خونريزى دهنده" يكى از بيمارى ­هاى ويروسى مشترك بين انسان و حيوان (گاو، بز، گوسفند و فیل مرغ ) است که از طريق خون، کنه هاى (حشره) آلوده و هرگونه تماس با مريض قابل انتقال می‌باشد.

متخصصين صحى از مردم مى خواهند که هرگاه علایم اين بيمارى را مشاهده می­ کنند، در اسرع وقت به مراکز تداوی این بیماری مراجعه نمایند؛ زيرا هرگاه فرد مصاب، در مراحل ابتدایی تحت تداوى قرار گيرد، امکان تداوی وجود دارد.

داکتر محمد سليم سها عضو ديپارتمنت معلومات صحى وزارت صحت عامه، به آژانس خبرى پژواک گفت که امسال ٢٨ واقعه تب کنگو در هرات، هشت واقعه در کابل، شش واقعه در فارياب، شش واقعه در بلخ و متباقى ٢٧ واقعه در ساير ولايت کشور ثبت شده است.

به گفته وى، چهار تن در هرات، يک تن در کابل، دو تن در فارياب و دو تن در بلخ از اثر اين بيمارى جان باخته اند. او بدون ارايه جزييات گفت که پنج تن ديگر در ساير ولايات کشور فوت کرده اند.

موصوف بدون ارايه آمار دقيق گفت که اين رقم مبتلايان به بيمارى کنگو، نسبت به زمان مشابه سال گذشته افزايش داشته است.  

به اساس معلومات وى، درسال ١٣٩٦ در مجموع ٢٤٤ واقعۀ تب کنگو در کشور ثبت شده بود.

وى گفت که سال گذشته از ميان اين ٢٤٤ تن، پنجاه تن جان باخته بودند و ٩٠ درصد واقعات سال گذشته از ولایات کابل و هرات گزارش داده شده بود.

او آمار سال هاى پيش از ١٣٩٦ را ارايه نکرد؛ اما به اساس گزارش ها در سال ١٣٩٥، ١١٦ واقعه مثبت تب کنگو در کشور ثبت شده بود و در اين سال، ١٧ تن از اثر اين بيمارى فوت کرده بودند.  

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر