زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

قيمت ميوه هاى عيدى افزايش اما تقاضا به آن کاهش يافته است

قيمت ميوه هاى عيدى افزايش اما تقاضا به آن کاهش يافته است

author avatar
12 Jun 2018 - 10:23
قيمت ميوه هاى عيدى افزايش اما تقاضا به آن کاهش يافته است
author avatar
12 Jun 2018 - 10:23

کابل (پژواک، ٢٢ جوزا ٩٧): در شهر کابل امروز نسبت به روزهاى نزديک به عيد فطر سال گذشته، قيمت برخى ميوه هاى خشک، در حالى حدود ٢٠ درصد افزايش يافته است که بنا بر مشکلات اقتصادى مردم، تقاضا به آن کمتر شده است.

افغان­ها در روزهاى عيد؛ لباس هاى نو مى ­پوشند، بعد از اداى نماز عيد به خانه هاى دوستان شان مى­ روند و همچنان مهمانان را در منازل شان، با انواع ميوه ها، کيک و کلچه پذيرايى مى­کنند.

در روزهاى نزديک به عيد، در بازارهاى کشور ازدحام مى­باشد؛ زيرا مردم قبل از رسيدن عيد، آمادگى هاى لازم مى ­گيرند و مواد مورد ضرورت شان را خريدارى مى ­کنند.

احمد فرزاد مالک خوراکه فروشى عصر جديد در سرک دوم پروژه تايمنى شهر کابل، امروز به آژانس خبرى پژواک گفت که امسال نسبت به سال گذشته در قيمت هر کیلوی برخى ميوه هاى خشک، از ١٠٠ تا ٥٠٠ افغانى افزايش آمده است.

موصوف افزود که امروز نسبت به يک سال پيش، قيمت يک کيلو بادام اعلا از ١١٠٠ به ١٣٠٠ افغانى، يک کيلو چهارمغز اعلى از ٨٠٠ به ٨٥٠ افغانى، يک کيلو پستۀ اعلاى وطنى از ١١٠٠ به ١٣٠٠ افغانى، يک کيلو کشمش اعلا از ٥٠٠ به ٦٥٠ افغانى، يک کيلو نخود از ٢٤٠ به ٣٠٠ افغانى و یک کیلوگرام جلغوزه سياه از ١٤٠٠ به ١٦٥٠ افغانى افزايش يافته است.

وى افزود که برخى ميوه هاى خشک که از خارج وارد مى شود نيز افزايش يافته است.

موصوف گفت که يک کيلو کاجوى هندى از ٨٠٠ به ١٠٠٠ افغانى، يک کيلو پسته اعلاى ايرانى از ٧٠٠ به ٨٠٠ افغانى و يک کيلو بادام امريکايى از ٧٠٠ به ٨٥٠ افغانى افزايش يافته است.

اما به گفته او قيمت چاکليت، نقل، کيک، کلچه و سميان که در عيد استفاده مى شود، تغيير نيافته است.

به اساس معلومات او، قيمت يک کيلو کلچه و کيک اعلا چون سال قبل ١٤٠ افغانى، يک کيلو سميان ١٢٠ افغانى و یک کيلو نقل بادامى ٢٥٠ افغانى مى باشد.

موصوف، کاهش ارزش افغانى در برابر اسعار خارجى را عمده ترين دليل افزايش قيمت مواد می‌داند.

به اساس گزارش منتشره همين وقت سال گذشته، ارزش يک دالر امريکايى ٦٨.٤٠ افغانى بود؛ اما امروز ٢٢ جوزا ارزش يک دالر امريکايى ٧١،٥٢ افغانى مى باشد.

احمد فرزاد گفت که به دليل خراب شدن وضعيت اقتصادى مردم، فروش مواد مورد ضرورت عيد، نسبت به همين ايام سال گذشته تا ٥٠ درصد کاهش پيدا کرده است.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر