زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

مردم: اميدوارى به صلح يک عيد ما را دو عيد ساخته است

مردم: اميدوارى به صلح يک عيد ما را دو عيد ساخته است

author avatar
13 Jun 2018 - 09:08
مردم: اميدوارى به صلح يک عيد ما را دو عيد ساخته است
author avatar
13 Jun 2018 - 09:08

کابل (پژواک، ٢٣ جوزا ٩٧): شمارى از مردم با اشاره به ارشادات دين اسلام، بر آشتى و همدلى به خصوص در روزهاى عيد تاکيد نموده، مى گويند که آتش بس ميان دولت و طالبان، امسال يک عيد آنها را دو عيد ساخته است.

دولت افغانستان، از ( ۲۷ ماه مبارک رمضان) تا پنجم عید سعید فطر و طالبان، سه روز عيد را آتش بس اعلام کرده اند.

مردم اين آتش بس را به فال نيک گرفته مى گويند که اين اقدام، به خوشى هاى عيد شان افزوده است.

شايسته شايست باشندۀ حصه سوم خيرخانه شهر کابل با اظهار خرسندى به آژانس خبرى پژواک گفت: «با اعلام آتش بس يک عيد ما افغان ها دو عيد شد، بسيار خوش هستم؛ زيرا با دل جمع و بدون دلهره مى توانيم عيد را تجليل کنيم.»

وى افزود که ايام عيد وقت مناسب براى پايان دادن کينه و کدورت مى باشد و بايد دو برادر و دو خواهر مسلمان که از همديگر ناراض هستند، به کينه و کدورت پايان داده و باهمديگر آشتى کنند.

شايسته گفت: «برادرم با پسر مامايم جنگى است، مه و مادرجانم تصميم گرفتيم که او را خانه مامايم ببريم و بين هر دوى شان صلح کنيم.»

همايون باشنده ديگر شهر کابل افزود که در صلح و آشتى خير مى باشد و بايد مسلمانان کدورت هاى شان را فراموش کنند و در روز عيد که روز جشن مسلمانان است، آشتى کنند.

او افزود: «باور کنيد که آتش بس دولت و طالبان، آن قدر مرا خوش ساخته است که براى اظهار خوشى خود کلمات ندارم، مردم افغانستان پس از جنگ ها و مصيبت هاى طولانى که متحمل شده، امسال خواهند توانست که عيد را به خوشى تجليل کنند. عيد امسال ما دو عيد شد. »

همچنان عبدالجبار يک تن از باشنده هاى قرغۀ شهر کابل گفت: «از جنگ و کشتن خسته شدیم، همین سه روز آتش بس هم غنیمت است، دعا مى کنيم که اين آتش بس يک آغاز براى صلح دايمى باشد.»

 هر سه تن يادشده اظهار اميدوارى مى کنند که همين آشتى ها در بين مردم، در بين اقوام و بالاخره در بين حکومت و گروه هاى درگير ادامه داشته باشد تا مردم افغانستان به يک صلح پايدار برسند.

عالمان دين می گويند که با رسيدن عيد، بايد سينه ها را از کينه خالى کرد و در آشتى کردن با ديگران پيشقدم شد؛ زيرا اسلام کسانى را قهرمان خوانده است که در اين امر پيشقدمى مى کنند.

قاضى محمد حسن حقيار يک تن ازعالمان دين، در مصاحبه با آژانس خبرى پژواک گفت که از نگاه شريعت اسلامى، نبايد کينه و رنجش خاطر بين دو تن، بيش از سه روز ادامه يابد.

وى افزود که روزهاى عيد، روزهاى خوشى و جشن مسلمانان است و پيامبر بزگوار اسلام حضرت محمد (ص) از مسلمانانى که با هم رنجش خاطر دارند، خواسته است که در ايام عيد با هم آشتى کنند. 

به گفته او کسى که به حيث ميانجى، دو برادر مسلمان را با هم آشتى مى دهد، اجر زياد نصيبش مى شود.

حقيار نيز گفت که اعلام آتش بس ميان دولت و طالبان سبب خوشنودى مردم شده است؛ زيرا مردم از جنگ خسته شده اند.

او نيز اظهار اميدوارى کرد که اين آتش به يک صلح دايمى در کشور بينجامد.

همچنان مفتى شمس الرحمان فروتن يک تن از عالمان دين گفت که دين اسلام، دين اخوت و برادرى است و تاکيد به آشتى و همدلى مى کند.

وى افزود که خداوند (ج) در قرآن مجيد در آيات متعدد، با صراحت و قاطعيت به صلح تاکيد نموده است.

همچنان وى گفت که پيامبر اسلام حضرت محمد (ص) نيز به صلح تاکيد نموده و مى فرمايد:«برای مسلمان حلال نیست که بیش از سه شب ‏برادرش را ترک کند که با هم روبرو شوند و از همدیگر رو گردانند و بهتر شان کسی است ‏که به سلام آغاز می کند.‏»

به گفته وى، بنا براین نهی پیامبر صلی الله علیه وسلم، دلالت بر تحریم دارد؛ یعنی قطع ارتباط با برادر مسلمان حرام است که از سه روز بیشتر باشد.

وى از کسانى که بنا بر دلايلى ميان شان رنجش خاطر وجود دارد، مى خواهد که در عيد با هم آشتى کنند و هر کدام بايد تلاش کند که در اين آشتى پيشقدم شود.

او گفت که اسلام کسانى را قهرمان خطاب مى کند و اجر زيادى نصيب شان مى گردد که در اين امر پيشقدمى مى کنند.

مفتى شمس الرحمان فروتن از مردم می خواهد که از آتش بس حمایت کنند. او نيز اظهار اميدوارى کرد که اين آتش بس موقت، قدمى براى تامين صلح دايمى در کشور شود.

Visits: 1

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر