زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

نامزدى زنان در انتخابات پيش رو در ده ولايت اندک است

نامزدى زنان در انتخابات پيش رو در ده ولايت اندک است

author avatar
13 Jun 2018 - 14:24
نامزدى زنان در انتخابات پيش رو در ده ولايت اندک است
author avatar
13 Jun 2018 - 14:24

کابل(پژواک، ۲۳جوزا ۹۷): کميسيون انتخابات، ضمن تمديد ده روزه پروسۀ ثبت نام راى دهندگان در قريه ها اعلام کرد که تاکنون ۲۳۹۶ تن، براى نامزدى در انتخابات ولسى جرگه و ۳۰۵۸ تن ديگر، براى نامزدى در انتخابات شوراهاى ولسوالى ثبت نام کرده اند.

عبدالبديع صياد رئيس کميسيون مستقل انتخابات که امروز در نشست خبری در کابل صحبت می کرد گفت که روند ثبت نام در قريه ها و قصبات، به دليل ناامنی و ناوقت رسيدن مواد، به مدت ده روز ديگر نيز تمديد گرديده است.

قرار بودکه روند ثبت نام راى دهندگان در قريه ها روزگذشته(٢٢جوزا) پايان يابد.

وی گفت که در مرحله سوم ثبت نام رای دهندگان، مطابق به پلان کميسيون بايد ۲۸۸۷ مرکز رايدهی باز ميشد که از اين جمله ۱۵۵۵ مرکز باز شده و ثبت نام در آن جريان دارد؛ اما ۴۳۴ مرکز با تهديدات بلند امنيتى مواجه است و ۸۹۸ مرکز ديگر به دليل ناامنی مسدود است.

موصوف گفت حدود يکهزار مرکزی که در مرحله دوم به دليل ناامنی به آن مواد نرسيده بود، به مرحله سوم انتقال پيدا کرده است.

صياد، از کمرنگ بودن ثبت نام زنان براى نامزدى در انتخابات شوراهاى ولسوالی اظهار نگرانی کرده و گفت که تاکنون در سراسر کشور، به تعداد ۳۰۵۸ تن براى شوراهاى ولسوالی ثبت نام کرده اند که از جمله اين تعداد، ۲۸٥١ تن شان مرد و ۲۰۷ تن ديگر شان را زنان تشکيل می دهند.

وی، با اشاره به نامزدان ولسی جرگه، گفت که تاکنون در سراسر کشور به تعداد ۲۳۹۶ تن بعنوان نامزدان احتمالى درانتخابات ولسی جرگه ثبت نام کرده اند، که ۳۸۱ تن آنها را زنان تشکيل می دهند.

موصوف با بيان اينکه آمار ثبت نام نامزدان احتمالی ولسی جرگه در حال تغيير است، گفت: "شماری از نامزدان احتمالی ولسى جرگه، تا قبل از ساعت ۴:۰۰ عصر ديروز، فورم های شان را تکميل و به دفاتر کميسيون تسليم کرده اند، بررسی اسنادهای شان جريان دارد و ممکن تعداد افزايش پيدا کند."

او تصريح کردکه به دليل ناامنی و مشکلات فرهنگی در اکثريت ولايات از جمله ارزگان، پکتيا، پکتيکا، فراه، کندهار، هلمند، بادغيس، کنر و لغمان سطح نامزدى زنان در انتخابات ولسى جرگه و شوراهاى ولسوالى کمرنگ مى باشد.

وى علاوه کرد: "متاسفانه در اکثريت ولايات و ولسوالی ها، زنان در شورا هاى  ولسوالی نامزد نشده اند و معمولاً سطح پائين شرکت زنان به حيث کانديدا در ولسی جرگه و شورای ولسوالی در ولايات ناامن و ولايات دوردست کشور، می باشد."

رئيس کميسيون مستقل انتخابات، درادامه صحبت هايش گفت که سند صنف دوازدهم برای نامزدان شوراهاى ولسوالی معيار قرار داده شده است که اين نيز يکی از دلايل برای حضور کمرنگ زنان در شورای ولسوالی است.

موصوف، از تمديد ثبت نام نامزدان شوراهاى  ولسوالی ها خبر داده گفت که کميسيون به دليل کمرنگ بودن حضور زنان و ناوقت رسيدن مواد به ولايات، به مدت دو روز ديگر روند ثبت نام نامزدان شوراهاى ولسوالی ها را تمديد کرده است.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر