زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

پُرخورى در ايام عيد حتى منجر به سکته هاى مغزى شده مى تواند

پُرخورى در ايام عيد حتى منجر به سکته هاى مغزى شده مى تواند

author avatar
13 Jun 2018 - 11:16
پُرخورى در ايام عيد حتى منجر به سکته هاى مغزى شده مى تواند
author avatar
13 Jun 2018 - 11:16

کابل (پژواک، ٢٣ جوزا ٩٧): در ايام عيد پرخورى نشود. میوۀ تازه؛ جاگزین میوۀ خشک، کیک و کلچه گردد. در عوض نوشابه ها؛ از آب، و به جاى خوراکى هاى بسته بندى و سرخ شده؛ از سبزيجات، شوربا، یخنی و آش استفاده گردد.  

داکتر همایون لودین رئیس تغذی عامه وزارت صحت عامه، در یک صحبت اختصاصی با آژانس خبری پژواک گفت با توجه به این که در ماه مبارک رمضان، معده حدود ١٧ ساعت استراحت می باشد و به گونه يى عادت کرده که نمی تواند مواد مغذی را درست هضم کند؛ بناءً توصیه می شود که از مصرف مواد مغذی ثقیل در ایام عید خودداری شود.

موصوف افزود که پُرخوری در مجموع مشکلاتی را از قبیل بد هضمی، اسهالات، استفراغ و ضیاع مایعات به بار می آورد که به همچو حالات تسمم غذایی، گفته می شود.

به گفته او، پُرخوری در ایام عید، افزون بر ایجاد مشکلات در سیستم هاضمه؛ کسالت، خستگی، سردردی و ناتوانی در کارهای روزمره را در شخص به وجود می آورد.

وی خاطر نشان کرد که پُرخوری در روزهاى عید، علاوه بر اینکه یک مشکل عارضی را به بار آورد، می تواند مشکلات اساسی صحى را نیز در پی داشته باشد.

موصوف افزود: «خوبترین روش این است که در ایام عید ما غذای کمتر بخوریم؛ چون هیچ مانعی برای نخوردن ما وجود ندارد و رمضان هم نیست که سحری باشد و در جریان روز چیزی خورده نتوانیم.»

به گفته او، میوه های تازه بهترین غذا برای بدن پنداشته می شوند و باید در سراسر کشور تغیيراتی به میان آید که میوۀ تازه؛ جایگزین میوه خشک، بسکویت، کیک و کلچه گردد.

لودین توصیه کرد که شهروندان در ایام عید از خوردن غذاها، نوشابه ها و سایر محصولات پاکت شده آمادۀ بازاری از قبیل نوشابه های گازدار، آب میوۀ پاکتی و انواع شیرینی باب خودداری کنند؛ زیرا روغنی که در کیک و کلچه استفاده شده، به بدترین روغن تبدیل شده و بدن توانایی جذب آن را نمی داشته باشد و منجر به سکته های مغزی و بلند رفتن فشار خون می شود.

موصوف افزود که هرگاه یک شخص در روز بیش از ده مغز (چهارمغز، بادام، پسته و خسته) اضافه مصرف کند، باعث تسمم غذایی، سوء هاضمه و ایجاد سایر مشکلات می شود.

او خاطر نشان کرد که آب باید زیاد گرفته شود؛ اما غذاهای سرخ شده بدترین غذا برای معده می باشد؛ چون معده در همه اوقات و به خصوص در ایام عید با همچو غذاها سازگاری چندانی نمی داشته باشد و نباید مصرف شود.

وی اضافه کرد که غذاهای آبگونه چون شوربا، یخنی و آش که هیچ مواد آن سرخ نشود، و همچنان سبزيجات، بهترین غذا برای بدن می باشد.

لودین گفت: «متاسفانه در روزهای عید، ما می بینیم که از پرخوری مردم در شفاخانه ها جای نمی باشد و اکثر مریضان از پرخوری رنج می برند.»

رییس تغذی عامۀ وزارت صحت عامه، از شهروندان خواست که در ایام عید به صورت تدریجی غذا بگیرند؛ زیرا معدۀ خود را از یک حالت استراحت دوباره به حالت عادی و فعال بر می گرداند.

Visits: 4

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر