زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

نظرسنجى: بيش از ٦٠ درصد مردم بالای عملکرد کمیسیون انتخابات باور ندارند

نظرسنجى: بيش از ٦٠ درصد مردم بالای عملکرد کمیسیون انتخابات باور ندارند

author avatar
14 Jun 2018 - 14:48
نظرسنجى: بيش از ٦٠ درصد مردم بالای عملکرد کمیسیون انتخابات باور ندارند
author avatar
14 Jun 2018 - 14:48

کابل (پژواک، ٢٤ جوزا ٩٧): یافته های یک نظرسنجی نشان می دهد که ٣٨ در صد مردم بر کميسيون انتخابات باور دارند، ٦٢ درصد انتخابات را بدیل انتقال قدرت سیاسی دانسته و ٦٦ درصد علاقمند اشتراک در انتخابات می باشند.

این نظر سنجی که در رابطه به چگونگی اشتراک مردم در انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی می باشد، از سوی موسسه رسانه یی سلام افغانستان، از طریق مصاحبه با ٥١٦٠ تن که ٧٤٤ تن (١٤درصد) آن را زنان تشکیل می دهند، در ٣٤ ولايت کشور انجام شده است.

اقبال بذرگر عضو گروه تحقیق موسسۀ رسانه‌ یی سلام افغانستان (رادیو سلام وطندار)، امروز حین ارایه نتایج این نظرسنجی در کابل گفت، آمار به دست آمده از این نظرسنجی نشان می دهد که ٦٦ درصد مصاحبه شونده گان گفته اند که در انتخابات پیش رو اشتراک می کنند.

موصوف افزود: «اشتراک گسترده مردم در انتخابات پیش رو یک خبر خوب است؛ اما هیچگاهی امتیاز آن به کمیسیون مستقل انتخابات و حکومت نمی رود؛ زیرا آن ها نتوانسته اعتبار مردم را نسبت به کمیسیون اعاده بکنند.»

به گفته او، ٦٢ درصد مصاحبه شونده گان گفته اند که راهی جز اشتراک در انتخابات جهت انتقال قدرت سیاسی وجود ندارد؛ و ٣٨ درصد از مصاحبه شونده گان گفته اند که به دلیل اصلاحات در نظام انتخاباتی، بالای عملکرد کمیسیون باور دارند.

اين در حالی است که دو روز قبل (٢٢ جوزا)، موسسه مطالعات توسعه افغانستان، نتایج یک تحقیق را که از طریق مصاحبه با ٣٠٤٠ تن در ٢٤ ولايت کشور انجام داده بود، اعلام داشته بود که حدود ٨٤ درصد مردم، انتخابات را یگانه بدیل انتقال قدرت سیاسی دانسته و حدود ٦٩ درصد علاقمند اشتراک در انتخابات پیش رو می باشند.

اقبال بذرگر خاطر نشان کرد، در حالیکه تیم تحقیقی سلام افغانستان در نظرداشت تا دیدگاه زنان را در این نظرسنجی به صورت مساویانه با مردان داشته باشد؛ اما به دلیل وجود محدودیت های سنتی و اجتماعی، حدود ١٤ درصد از زنان در این نظرسنجی اشتراک کرده اند.

وی گفت در صورتی که حکومت افغانستان از این فرصت پیش آمده، استفاده نکند و اعتبار مردم را نسبت به نهادهای موجود اعاده نکند، پیامد ناگواری در ساختار و ثبات در افغانستان در پی خواهد داشت.

شفیق خطیبی مسئول بررسی و ارزیابی موسسه رسانه یی سلام افغانستان، گفت که علاقمندی مردم برای اشتراک در انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی در ولایت های نورستان، لغمان، کنر و ننگرهار نسبت به سایر ولایات در بیشترین سطح قرار داشته است.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر