زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

بلخى: در سال روان بيش از ٣٣٢ هزار مهاجر افغان به کشور عودت کرده اند

بلخى: در سال روان بيش از ٣٣٢ هزار مهاجر افغان به کشور عودت کرده اند

author avatar
19 Jun 2018 - 15:42
بلخى: در سال روان بيش از ٣٣٢ هزار مهاجر افغان به کشور عودت کرده اند
author avatar
19 Jun 2018 - 15:42

کابل(پژواک، ۲۹ جوزا ۹۷): وزارت امور مهاجرين و عودت کنندگان اعلام کرد که در سال روان ميلادى، بيش از ۳۳۲ هزار مهاجر افغان از کشورهاى مختلف بخصوص از ايران و پاکستان، به کشور عودت کرده اند؛ اما هنوزهم حدود شش ميليون افغان در خارج از کشور به سر می برند.

سيدحسين عالمى بلخى وزير امورمهاجرين و عودت کنندگان که امروز در مراسم تجليل از روزجهانى پناهنده در افغانستان صحبت مى کرد گفت که برگشت مهاجرين افغان به کشور، افزايش يافته است.

موصوف علاوه کردکه بيشترين مهاجرين افغان در سال روان ميلادى، از کشورهاى ايران و پاکستان به کشور برگشته اند.

به گفته وی، هنوز حدود شش ميليون تن از افغان ها در خارج از کشور به سر می برند که از آن جمله دو میلیون و ۴۵۰ هزار تن در پاکستان، دو میلیون ۴۳۰ هزار تن در ایران و متباقی در سایر کشور مهاجر و یا پناهنده هستند.

تداميچی ياماموتو نماينده خاص سرمنشی ملل متحد برای افغانستان گفت که حکومت وحدت ملی، به منظور رسيدگی به مشکلات عودت کنندگان تلاش کرده است.

وی گفت: "بسيار خوشحال هستم که باز هم تعهد خود را تجديد می کنيم که با دولت افغانستان، دست به دست داده و به صفت سازمان ملل واحد همکار باشيم در اين زمينه."

جان بس سفير امريکا در افغانستان که در اين نشست صحبت می کرد، گفت: "در سالهای زياد در کنار ساير همکاران زحمت زياد کشيديم تا مشکلات را مهار کنيم و اطمينان حاصل کنيم که نيازمندی های پناهندگان تامين شده باشد و از همه مهم تر اين است که برای روزی کار کنيم که همه به خانه های خود برگشته بتوانند."

وی با اشاره به آتش بس میان حکومت افغانستان و طالبان افزودکه شايد احساس شود اين مشکلات در افغانستان بسيار بزرگ است و قابل حل نيست؛ اما در هفتۀ گذشته ديده شد که امکان دارد و مى توان پيشرفتى داشت.

موصوف علاوه کرد: "ما می توانيم که افراد، متفاوت تر راجع به همين مشکلات فکر کنند، من مطمين استم اگر همۀ ما مساعی مشترک خود را به خرج بدهيم، می توانيم به نتيجه برسيم و ما مانند سالهای قبل که همکار بودیم اکنون نیز متعهد به همکاری هستیم."

او تصريح کرد: "ما متعهد به اين استيم تا افغانستانی را برای آينده بسازيم که همه شهروندانش در صلح و در عزت به سر ببرند و ما همکار قوی در کنار همه دوستان در افغانستان باقی خواهيم ماند."

پيراميداون سفير و رئيس نمايندگی اتحاديه اروپا در افغانستان نيز با اشاره به پروسه صلح گفت که در کنار همکاری در بخش عودت کنندگان، پروسه صلح نيز جزئی از برنامه ها و کارهای اين اتحاديه است و آتش بس، در حقيقت اميدی را ايجاد کرد و بايد همين تحرک ايجاد شده تقويت شود.

موصوف علاوه کرد: "باید جلوگيری به عمل بياوريم که ناامنی ها بيشتر نشود؛ بخاطريکه ناامنی بيشتر باعث می شود که افغان ها به مهاجرت های غير منظم اقدام کنند."

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر