زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

مشرانوجرگه بر تمديد نشدن آتش بس از سوى طالبان انتقاد کرد

مشرانوجرگه بر تمديد نشدن آتش بس از سوى طالبان انتقاد کرد

author avatar
19 Jun 2018 - 15:44
مشرانوجرگه بر تمديد نشدن آتش بس از سوى طالبان انتقاد کرد
author avatar
19 Jun 2018 - 15:44

کابل (پژواک،۲۹جوزا ۹۷): برخى اعضاى مشرانوجرگه، ضمن انتقاد بر تمديد نشدن آتش بس از سوى طالبان، مداخله هاى بيرونى را عامل جنگ در کشور خوانده گفتند که اين جنگ زمانى پايان مى يابد که استخبارات بيرونى، به تامين صلح در کشور متقاعد شود.

دولت افغانستان از ٢٧ ماه مبارک رمضان تا پنجم عيد، و طالبان سه روز عيد را آتش بس اعلام کردند. اين آتش بس از سوى هر دو جانب مراعات شد و طالبان در پايان روز سوم عيد، در حالى حملات شان را دوباره بر مواضع نيروهاى دولتى آغاز کردند که دولت مدت آتش بس را ده روز ديگر تمديد کرد. 

در نشست امروز این جرگه، روی اين موضوع بحث شد.

الله داد اندر نماینده مردم غزنی در این جرگه، ضمن استقبال از تمدید آتش بس از سوی حکومت افغانستان از گروه طالبان نیز خواست تا آتش بس را تمدید نمایند؛ زیرا به گفته او در جنگ خیر نیست و جنگ به ضرر دو طرف می باشد.

بازمحمد زرمتی عضو دیگر این جرگه گفت که مردم از جنگ خسته شده اند و باید آتش بس تا تامین صلح دایمی از سوی دو طرف تمدید شود.

او افزود که حکومت افغانستان آماده است تا تمام خواست های مشروع گروه طالبان را بپذیرد.

عبدالله قرلق نماینده مردم کندز در این جرگه گفت که حکومت افغانستان، در مورد آتش بس با طالبان بسيار گذشت و انعطاف کرد.

 اما افزود: «طالبان که آمدند یک جا با نیروهای دولتی نماز خواندند و عید را تجلیل کردند، بعد از ختم آتش بس آنها اول کسانی را هدف قرار دادند که از طالبان در کندز میزبانی کرده بودند.»

 محمد حسن هوتک عضو دیگر این جرگه گفت: «کسانی که در صفوف طالبان مصروف جنگ هستند، از جنگ خسته شده اند؛ اما رهبران آنها هیچ گاه نمی خواهند در افغانستان صلح تامین شود؛ چون آنها در بیرون از کشور در خانه های مجلل زنده گی می کنند و به خواست بیگانگان جنگ را در کشور دامن می زنند.»

محمد علم ایزدیار نایب اول مشرانوجرگه که ریاست نشست امروز این جرگه را بر عهده داشت، صلح را ضرورت و نیاز کشور خواند؛ اما گفت که جنگ در افغانستان به دلیل مداخلات استخبارات منطقه و جهان جریان دارد و تا زمانی که اين استخبارات متقاعد به تامين صلح نشوند، جنگ در کشور ادامه پیدا خواهد کرد.

ایزدیار افزود که افغان ها نه تنها در کشور شان، بلکه در منطقه نیز خواهان ختم جنگ و آشتی هستند.

وی همچنان از حکومت افغانستان خواست تا قبل از هر نوع مذاکره با گروه طالبان و اتخاذ تصمیم آتش بس، شورای ملی را در جریان قرار دهد تا مردم از اثرات منفی آن به دور باشند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر