زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

انتقال پول دالر از افغانستان به ايران به تجارت جديد مبدل شده است

انتقال پول دالر از افغانستان به ايران به تجارت جديد مبدل شده است

author avatar
20 Jun 2018 - 11:42
انتقال پول دالر از افغانستان به ايران به تجارت جديد مبدل شده است
author avatar
20 Jun 2018 - 11:42

هرات(پژواک،٣٠جوزا٩٧): مسئولان در اتحادیۀ صرافان و اتاق صنايع و معادن ولايت هرات، با ابراز نگرانى مى گويند که روزانه دو تا سه میلیون دالر امريکايى، از مرزهای ولایات زون غرب افغانستان، به  ایران انتقال داده می شود.

بهاءالدین رحیمی رییس اتحادیه صرافان  هرات، درگفتگو با خبرنگار آژانس خبرى پژواک گفته است که پس از سرگیری تحریم های امريکا بالای ایران و کاهش نرخ تومان در برابر دیگر اسعارخارجی، شماری از شهروندان افغانستان تلاش می‌کنند که مقدار زیادی دالر را از مرزهای کشور، وارد ایران کنند.

موصوف افزودکه بربنیاد قانون افغانستان، هرشهروند کشور حق دارد که تا ٢٠ هزار دالر یا معادل آنرا از کشور خارج کند و براساس قانون ایران، هر فرد خارجی و یا شهروند آن کشور حق دارد که تنها ١٠ هزار دالر یا معادل آنرا وارد این کشور یا از این کشور بیرون کند.

به گفته وى، انتقال ١٠ هزار دالر به ایران، حد اقل یک و نیم میلیون تومان به فرد حامل آن مفاد می رساند و به همین دلیل، روزانه صدها شهروند کشور از طریق مرزهای زون غرب، به گونۀ قانونی و یا غیرقانونی به ایران مى روند و مبلغى دالر را به این کشور انتقال می دهند.

او افزودکه هرچند نگرانی های از قاچاق دالر به ایران وجود دارد و ممکن است از مرزهاى ولسوالى شیندندهرات، ولایت فراه و یا مرز نیمروز به گونۀ قاچاقی به ایران قاچاق شود؛ اما آنچه که نگران کننده است انتقال قانونی دالر به ایران است که روزانه، دو تا سه میلیون دالر به گونۀ قانونی به ایران انتقال می یابد.

وی گفت که در حال حاضر فى دالر امریکایی در بازار هرات به ٦ هزار تومان ایرانی؛ اما در بازار ایران به ٦ هزار و ١٥٠ تومان معامله می شود که به این اساس انتقال هر ١٠ هزار دالر به ایران، یک ونیم میلیون تومان مفاد دارد؛ به همین دلیل روزانه ٧٠٠ تا ٨٠٠ نفر به ایران سفر می کنند و بیشتر شان دالر انتقال میدهند.

رییس اتحادیه صرافان ولایت هرات، علاوه کردکه افزایش انتقال دالر به ایران، برعلاوۀ افزایش قيمت دالر دربازار هرات،  سبب گرديده که دالر درهرات کم شود وازسويى هم با افزایش قیمت دالر، ارزش پول افغانی پایین آمده است و بالای تمام اجناس تاثیرسوء گذاشته است.

ازسويى هم حمیدالله خادم رییس اتاق صنایع و معادن هرات نیز از قاچاق دالر به کشور ایران ابراز نگرانی کرد و به پژواک گفت که روز به روز، تومان ارزش خود را از دست می دهد و ایرانی ها نیز تلاش می کنند که به جای پول خود، دالر داشته باشند.

وی افزود: "هرچند دالر از گذشته ها از افغانستان به خصوص از هرات خارج می شد و به ایران برده میشد و حالا خارج شدن دالر از هرات به ایران بیشتر شده؛ بخاطر اینکه تومان ارزش خود را به خصوص در خود ایران از دست میدهد و ایرانی ها کوشش می کنند که جایگزین پول خود، دالر داشته باشند و ایرانی ها بسیار در این قسمت فعال شدند و این، یک نگرانی بسیار بزرگ است و امیدوار هستیم که دولت یک برنامه منسجم برای جلوگیری از قاچاق دالر روی دست بگیرد و یکی از علت های بلند رفتن نرخ دالر در کشور بخصوص در هرات، هم همین مسئله است."

موصوف علاوه کردکه پس از تحریم های امریکا بالای ایران و پایین آمدن نرخ تومان در برابر اسعار خارجی، بیشتر تاجران و صنعتگران زمانیکه به ایران بخاطر خریداری اموال تجارتی و یا مواد خام برای فابریکه ها می روند، همه دالر می برند که برای شان مفاد بیشتر دارد.

خادم افزودکه آمار مشخصی از انتقال پول دالر توسط تاجران یا صنعتگران به ایران معلوم نیست؛ اما در این اواخر با کاهش نرخ تومان دربرابر دالر، انتقال دالر به ایران به یک تجارت تبدیل شده است.

از سوی دیگر رییس اتاق صنایع و معادن هرات گفت که از سرگیری تحریم های اخیر ایالات متحده بالای ایران، صنعت گران  را نیز متضرر نموده؛ چون حوزه غرب افغانستان به ویژه صنعتگران ، فابریکه ها، کارخانه ها و باشنده گان  ولایت هرات،  بیشترین مصرف کننده کالاهای تجارتی ایران هستند و بیشتر مواد خام کارخانه ها از ایران وارد می گردد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر