زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“طرزالعمل مشارکت زندانیان واجد شرایط در انتخابات نهایی شده است”

“طرزالعمل مشارکت زندانیان واجد شرایط در انتخابات نهایی شده است”

author avatar
20 Jun 2018 - 17:37
“طرزالعمل مشارکت زندانیان واجد شرایط در انتخابات نهایی شده است”
author avatar
20 Jun 2018 - 17:37

کابل(پژواک، ٣٠ جوزا ٩٧): کمیسیون مستقل انتخابات، در حالى از نهايى شدن طرزالعمل مشارکت زندانیان واجد شرايط در انتخابات و فرستادن آن به ولايات کشور خبر مى دهد که ١٦روز بعد، مرحله ثبت نام راى دهنده گان پايان مى يابد. 

اين در حالى است که به اساس معلومات رياست محابس و توقیفخانه های وزارت امور داخله، در حال حاضر در زندان های افغانستان حدود ٣٥ هزار زندانی به شمول یک هزار زن به سر می برند.

زندانيان واجد شرايط راى دهى

در فقره پنجم ماده پنجم قانون انتخابات آمده است که محبوسین واجد شرایط، حق دارند در صورت امکان در مراکز رای دهی جداگانه ای که از طرف کمیسیون ایجاد می گردد، در انتخابات شرکت نمایند.

در ماده ٣٧ این قانون آمده است، شخصی به حیث رای دهنده ثبت نام می گردد که واجد شرایط ذیل باشد. تابعيت افغانستان را داشته باشد، سن ١٨ سالگی را در روز انتخابات تکمیل نموده باشد، به حکم قانون یا محکمه ازحقوق مدنی محروم نگردیده باشد، و اسم وی در فهرست رای دهنده گان ثبت شده باشد.

در ماده ١٧٢ کد جزای افغانستان آمده است شخصی که به جزای حبس بیش از ده سال یا به حبس کمتر از ده سال در جرایم مندرج باب اول و دوم کتاب دوم این قانون محکوم گردد، در کنار برخى حقوق و امتيازات ديگر، از حق کاندیدا شدن در عهده های انتخابی محروم مى شود؛ مگر اینکه به حکم قانون یا محکمه اعاده حیثیت شده باشد. در اين ماده در مورد محروميت از دادن حق راى زندانيان چيزى نيامده است.

عبدالشکور دادرس كارشناس مسایل حقوقی، با اشاره به اين مواد قانون گفت زندانيانى که محکمه در حکم مجازات آنها قيود وضع نکرده باشد، مى توانند راى بدهند.

موصوف خاطر نشان کرد که اين چنين قيود، بيشتر بر زندانيانى که در جرايم امنيت داخلى و خارجى دست داشته باشند وضع مى شود.  اما او گفت که زندانى نمى تواند نامزد براى پست هاى انتخابى شود.

نهايى شدن طرزالعمل مشارکت زندانیان در انتخابات

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر