زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

نى: “آتش بس” ميان حکومت و طالبان باعث تنوع نشراتی در رسانه ها شده بود

نى: “آتش بس” ميان حکومت و طالبان باعث تنوع نشراتی در رسانه ها شده بود

author avatar
20 Jun 2018 - 17:01
نى: “آتش بس” ميان حکومت و طالبان باعث تنوع نشراتی در رسانه ها شده بود
author avatar
20 Jun 2018 - 17:01

کابل (پژواک، ۳۰ جوزا ۹۷): یک نظرخواهی تازه در مورد اثرات آتش بس ميان حکومت و طالبان بر آزادى بيان و رسانه ها، نشان مى دهد که حضور طالبان در شهرها در روزهاى آتش بس، در کنار نگرانی ‌ها نکات مثبتی هم داشته است.

دفترحمایت کننده رسانه هاى آزاد افغانستان؛ پس از سه روز عيد، نظرخواهى را در مورد اثرات آتش بس ميان حکومت افغانستان و طالبان بر آزادى بيان و رسانه ها راه اندازى نمود که در مورد، حدود ٦٠ رسانه در پنج شهربزرگ(کابل، هرات، مزارشريف، کندهار و جلال آباد) مورد پرسش قرار گرفتند.

مسئولان در دفتر نى مى گويند که از مديران اين رسانه ها در مورد حضور طالبان در شهرها و تاثيرات روی نشرات، حضور و يا عدم حضور زنان در روزهايی که طالبان در شهر آمده بودند، تغيير در زبان نوشتاری و گفتاری رسانه ها در روزهای آتش بس و اثرات حضور طالبان در شهرها و ضرر حضور طالبان در شهرها بالای رسانه ها، سوالاتى مطرح شده است.

مصاحبه شوندگان دراين نظرخواهى گفته اند که تضمينی برای اينکه حادثه‌ ای پيش نيايد وجود نداشت، زبان تعدادی از رسانه‌ ها تلطيف شده بود، خودسانسوری به نحوی عميق شده بود، نگرانی از نظامی شدن شهر وجود داشت، زنان در اکثر رسانه ‌ها يا رخصت بودند يا رخصت شدند و ياهم تشريف نياورده بودند و تعدادى از خبرنگاران زن و مرد، از رفتن به محلاتى که طالبان بودند سرباز زده اند.

همچنان مصاحبه شوندگان گفته اند که حضور طالبان در شهرها، در کنار نگرانی ‌ها نکات مثبتی هم داشت و باعث تنوع نشراتی شده بود؛ خبر رسانه ها به جای جنگ، خبر صلح بود و خبر آتش ‌بس همه را غافل ‌گير کرده بود.

مجيب خلوتگر رئيس اجرايی نی "حمايت کننده رسانه های آزاد افغانستان"، امروز در نشست اعلام نتايج نظرخواهى گفت که دفتر نی به صلح و هر اقدامی که به صلح بينجامد احترام داشته و از آن، در حد توانش پشتيبانی می ‌کند؛ اما به شرطی که آبرو، شرافت و عزت مردم و نظام در آن حفظ باشد.

وی افزود: "ما باور داريم که صلح، می ‌تواند زمينه‌ سازی باشد برای رشد و شکوفايی ارزش‌های حقوق بشری و نهادينه شدن اين ارزش‌ها که در رآس آن آزادی بيان قرار دارد."

موصوف، از حکومت خواست در هر گفتگويی که در مورد صلح، آتش‌ بس و مصالحه انجام می ‌شود، آزادی بيان بايد خط قرمز باشد و حکومت افغانستان، بايد قبل از هر اقدامی در زمينۀ صلح و آتش ‌بس، مردم افغانستان را در جريان بگذارد تا از غافل ‌گير شدن مردم جلو گيری گردد.

وی گفت که حکومت، بايد برای جامعۀ رسانه ‌ای تضمين نمايد که حضور طالبان مسلح، مانع آزادی بيان و باعث بيشتر شدن خودسانسوری نمی ‌شودو حکومت بايد برای جامعۀ رسانه‌ ای تضمين نمايد که حضور طالبان مسلح، مانع حضور زنان در رسانه‌ ها نمی شود.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر