زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

مردم دایکندی از افزايش مواد آلوده کنندۀ محيط زيستى نگران اند

مردم دایکندی از افزايش مواد آلوده کنندۀ محيط زيستى نگران اند

author avatar
26 Jun 2018 - 10:47
مردم دایکندی از افزايش مواد آلوده کنندۀ محيط زيستى نگران اند
author avatar
26 Jun 2018 - 10:47

نيلى(پژواک،٥سرطان ٩٧): شماری از باشندگان ولايت دايکندى، از عدم توجه حکومت به محيط زيست این ولایت شکايت داشته و مى گويندکه مواد آلوده کنندۀ محيط زيستى، به گونۀ گسترده در شهر نیلی اين ولايت افزایش یافته و این امر باعث ازدیادامراض در بین مردم شده است.

رحمت الله قاسمی باشنده شهرنيلى ولايت دايکندى مى گويدکه متاسفانه در کوچه و پس کوچه های شهر نیلی، آلوده کننده هاى محیط زیستی از جمله پلاستیک خیلی زیاد می باشد و باعث شده که تعدادی مردم در نتیجه آن به امراض مختلف گرفتار شوند.

نبیل محمودی دیگر شهروندشهر نیلی ولايت دايکندى، به پژواک گفت که انداختن پلاستيک در کوچه و پس کوچه هاى شهر مشکلات زیادی را به بار اورده است ، موجودیت پلاستیک غیر قابل استفاده، محیط را آلوده ساخته و زمانی  که مردم تنفس می کنند مبتلا به امراض زیاد مى شوند.

وى افزود که بارها از اداره شاروالى این ولایت خواسته شده تا در پاک نمودن شهر از آلاینده های (مواد آلوده کننده) محیط زیستی تلاش بیشتر نمایند؛ اما اين اداره هيچگونه توجه به پاکى شهر ندارد و با گذشت هر روز، وضعيت محيط زيستى خرابتر مى شود.

محبوبه رستگار یکی ديگر از باشندگان دايکندى گفت: "شهر نیلی به اثر ضعف فرهنگی مردم و کم توجهی حکومت، واقعاَ یک شهر کثیف و پر از مواد های آلوده کننده است، بارها صدای خود را بلند نمودیم؛ اما در این ولایت گوش شنوايی وجود ندارد."

او گفت که ریاست محیط زیست، در نهادینه ساختن فرهنگ استفاده از تکه های کاغذی به جای تکه های پلاستیکی کوتاهی دارد و مردم که دچار ضعف آگاهی است، پلاستیک های غیر قابل استفاده را در داخل شهر می اندازند.

این باشندگان دايکندى مى گويندکه اداره شاروالى نیلی، پلاستیک هایى را که از شهر جمع آوری می کنند در جای دور انتقال نمی دهند و در نزدیکی خانه های مردم آن را آتش می زنند، که دود ناشی از آن هوا را آلوده ساخته و مشکلات زیادی را متوجه شهروندان نموده است.

ازسويى هم برخى متخصصين صحى مى گويند که پلاستیک، دارنده ماده پولی کاربونیت (یک نوع مواد کیماوی) است که با گذشت سالهای متمادی از بین نمی رود و استفاده از آن باعث شیوع امراض از جمله سرطان میشود.

با این حال اداره شاروالى شهر نيلى می گوید که تیم صفا کار این اداره همواره تلاش نموده اند موادى که باعث الودگی هوا و محیط میشود را جمع آوری و به محل دور از شهر انتقال دهند.

انجنیر نورمحمد صداقت شاروال شهرنيلى، به پژواک گفت که بخاطر نداشتن بودجه کافی، تعداد تیم صفا کار شاروالى اندک است و با آنهم تا حد امکان تلاش کرده که کثافات داخل شهر را جمع آوری نماید.

او گفت: "در هر خانه سطل براى جمع آورى کثافات گذاشته شده؛ اما مردم خودشان در قبال شهر احساس مسئولیت ندارند؛ بجای اینکه مواد را داخل زباله دانی بيندازند به داخل کوچه می اندازند.

ازسويى هم خداداد ناطقی سرپرست ریاست محیط زیست گفت: "ما برنامه های نمادین را جهت نهادینه ساختن فرهنگ استفاده از تکه های کاغذی به جای پلاستیک به راه انداختیم وتاثیر خوبی داشته است؛ اما مشکل این جاست که تکه های کاغذی در بازار کمتر یافت میشود واز این رو مردم مجبور میشوند که از پلاستیک استفاده نماید.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر