زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

باشندگان خوست از کیفیت پایین فایبر نوری شاکی اند

باشندگان خوست از کیفیت پایین فایبر نوری شاکی اند

author avatar
7 Jul 2018 - 20:18
باشندگان خوست از کیفیت پایین فایبر نوری شاکی اند
author avatar
7 Jul 2018 - 20:18

شهرخوست (پژواک، ۱۶سرطان ۹۷): شماری از باشندگان خوست می گویند که دراین ولایت به سبب  بی کیفیت بودن فایبرنوری و شبکه تیلیفونی لین ۵۰۰۰ هزار، این دو سیستم روبه سقوط اند.

فعالیت شبکه فایبرنوری

شبکه فایبرنوری که کارهای آن درسال ۲۰۱۱ میلادی راه اندازی شده بود، بعد ازهفت سال در برج جون سال ۲۰۱۷ میلادی تکمیل و به بهره برداری سپرده شد.

با شبکه نوری دراین ولایت، خدمات انترنیتی تری جی سلام، شبکه دوم برقراری روابط ذریعه CCN2یا  کیبل وخدمات دیگر ربط داده شده اند.

به اساس ارقام رسمی، با تمدید کیبل فایبر نوری به ولایت خوست، بانک جهانی ۱۲ میلیون دالر به مصرف رسانده است؛ اما انتقاد برآن است که تاکنون مشتریان اندک دارد.

به اساس معلومات برخی منابع، درجریان سال گذشته تاکنون از خدمات انترنیت کیبلی و تیلیفون کیبلی فایبر نوری ۴۵تن استفاده می کنند، درحالیکه این رقم با مصرف ۱۲ میلیون دالر در تطبیق این پروژه، به هیچ وجه قابل مقایسه نیست.

انتقادات و خواست های مردم

ساکنین این ولایت انتقاد می کنندکه مردم چشم به راه انترنیت با کیفیت بودند، در پی بی کفایتی مسئولین نتیجه مطلوب در پی نداشت.

محمدشاه باشنده شهرخوست، به آژانس پژواک گفت که کیفیت خدمات پایین و نرخ آن بلند است، بنا براین مردم از آن استفاده لازم نکردند.

نامبرده علاوه کرد: مطابق توقع ما، مردم به اندازه ضرورت شان از آن استفاده کرده نتوانستند؛ زیرا بخش تبلیغاتی آن به هیچ محسوب می شود، قیمت آن بلند و بخش توزیع آن نیز ضعیف است.

احمدالله یکتن از باشندگان دیگر این ولایت، به آژانس خبری پژواک گفت که نظر به مصرف هزینه دراین پروژه، نه تنها مردم از آن به طور درست مستفید شده اند، بلکه کیفیت پایین آن سبب خاطر رنجش مردم شده است.

وی افزود: (( که انترنیت را کس فعال نمی کند وکسانی که فعال نموده، از آن به گونه لازم مستفید نشده اند، تقاضا داریم تا مسئولین این مشکل را بررسی و برای رفع آن اقدام عملی نمایند.))

عصمت الله (نام مستعار) یکتن از باشندگان خوست ، به آژانس خبری پژواک گفت که از طریق کیبل انترنیت فایبر نوری را وصل کرده و ماهانه ۲۰۰۰ افغانی می پردازد؛ اما ازآن استفاده لازم کرده نمی تواند.

موصوف علاوه کرد: درکنار فایبر نوری در سیم کارت افغان بیسيم هم انترنیت را فعال نموده ام، اکثر اوقات نظر به ضرورت من کار کرده نمی تواند، بنابراین از افغان بیسيم نیز استفاده می کنم.

نظر شورای ولایتی

قمرعلی لکنوال عضو شورای ولایتی خوست، مسئولین ریاست مخابرات خوست را مورد انتقاد قرار داد که در نتیجه بی کفایتی آنان ، خدمات شبکه فایبر نوری به صفر تقرب کرده است.

 نامبرده گفت که تری جی سلام کیفیتش را باخته و بیرون ازشهر قابل استفاده نیست.

وی علاوه کرد: ریاست مخابرات خوست در زمره ریاست های فلج شده این ولایت قرار گرفته است، جوانان باید به این ریاست جذب شوند، مدیریت آن ضعیف است، مردم پیرامون خدمات ریاست مخابرات مطلع نیستند.

 قمرعلی لکنوال از وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی خواست تا در ریاست مخابرات و تکنالوجی معلوماتی خوست تغییرات را ایجاد نماید و همچنان به کیفیت و نرخ های انترنیت نیزتوجه مبذول کند.

لکنوال افزود: فعال ساختن شبکه نوری سال های زیاد را در بر گرفت، اکنون که تکمیل شد، اصلا مردم نمی دانند که فایبر نوری یعنی چه؟ درمورد با مردم هیچ معلومات شریک نشده است.

واکنش مسئولین

پژواک تلاش ورزید تا نظر مسئولین ریاست مخابرات و تکنالوژی خوست را نیز با خود داشته باشد؛ اما به این کار موفق نشد، ولی سایرځلاند سخنگوی وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی، به آژانس پژواک گفت از این که  شبکه متذکره در ۲۵ ولایت کشور فعالیت گسترده دارد، تا حدی بر کیفیت تاثیر منفی گذاشته است.

نامبرده علاوه کرد که درحال حاضرافغانستان با ایران و پاکستان با دو، دو بندر، با ترکمنستان، ازبکستان و تاجکستان با یک، یک بندر وصل شده است؛ اما تلاش می ورزد تا ظرفیت آن را بیشتر سازد.

وی گفت: در غلام خان بندر سوم هم با پاکستان وصل می شود، کارهای آن در داخل کشور تکمیل شده و آن سوی خط دیورند کار بر آن جریان دارد، همچنان درمورد بهبود کیفیت و تنزیل نرخ ها با ازبکستان و تاجکستان هم قراردادها را امضا کرده ایم.

 سایرځلاندسخنگوی وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی، درپاسخ به این پرسش که شماری مردم در مورد بی کفایتی مسئولین ریاست مخابرات و تکنالوژی معلوماتی برآنها انتقاد می کنند، گفت برای رفع این نقیصه تلاش ها را آغاز نموده اند.

موصوف علاوه کرد که برای عرضه خدمات معیاری برای هموطنان، در کابل و ولایات روند جذب جوانان مسلکی و کدری را آغازکرده اند.

Views: 4

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر