زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

برخى مردم از تغييرات اقليمى و کاهش آب­هاى زير زمينى در کشور نگران اند

برخى مردم از تغييرات اقليمى و کاهش آب­هاى زير زمينى در کشور نگران اند

author avatar
8 Jul 2018 - 17:03
برخى مردم از تغييرات اقليمى و کاهش آب­هاى زير زمينى در کشور نگران اند
author avatar
8 Jul 2018 - 17:03

کابل (پژواک، ١٧ سرطان ٩٧): اشتراک کنندگان يک نشست و برخى مردم از تغييرات اقليمى و کاهش آب­هاى زير زمينى در کشور نگران اند و مى گويند که جهت رفع اين مشکل، اقدامات عملى کمتر از سوى  حکومت صورت گرفته است.

در مورد تغييرات اقليمى، امروز در نشستی زير نام «تنظیم چارچوب مبحث سازگاری با اقلیم و افغانستان عاری از کاربن» که به اشتراک برخى مقام­هاى حکومت و نمايندگان نهادهای بین المللی در اين بخش، استادان پوهنتون ها و نمايندگان نهادهاى مدنى، از سوى شبکه حمايت از اقليم (CANSA) و اداره ملی حفاظت محیط زیست در کابل تدوير شده بود، بحث شد.

احسان ضياء رييس شبکه حمايت از اقليم (CANSA) در اين نشست گفت که تغييرات اقليمى، گرمايش کره زمين و کاهش آب هاى زير زمينى در جهان و به خصوص در افغانستان به يک معضله بزرگ مبدل شده است.

به گفته او نياز است که تغييرات اقليمى و خطرات ناشى از آن، در اولويت برنامه هاى حکومت ­قرار گيرد و روى اين مشکلات در يک گفتمان ملى بحث شود.

درپيام شاه زمان ميوندى رييس اداره حفاظت از محيط زيست آمده بود که تغييرات اقليمى و خشکسالى هاى پى درپى؛ برعلاوه مردم، زراعت و مالدارى را نيز در کشور به مشکل مواجه ساخته است و براى حکومت چالشزا مى باشد.

در پيام آمده است: «پيشبينى ها نشان مى دهد که درجه حرارت و خشکسالى ها در کشور درحال افزايش است و اين تغييرات کشور را به بحران مواجه خواهد کرد.»

به گفته وى اين اداره حدود سه سال قبل، برنامه عمل ملى پنج سال سازگارى براى تغييراقليمى را که در آن آب، زراعت، انرژى وغيره در نظرگرفته شده بود تهيه کرد؛ اما در زمينه تطبيق اين پلان اقدامات قابل ملاحظه از سوى ارگان هاى ذيربط حکومت صورت نگرفته است.

موصوف نا امنى ها، پايين بودن ظرفيت و کمبود امکانات مالى را از چالش­هاى عمدۀ سر راه تطبيق برنامه يادشده يادکرد.

سيده مژگان مصطفوى معين مالى، ادارى و گرځندوى وزارت اطلاعات و فرهنگ که عضو کميته ملى محيط زيست کابينه نيز مى باشد، در نشست امروز از تغييرات اقليمى و خشکسالى در کشور نگرانى کرد.

او افزود: «بسيار مهم است که منابع آبى افغانستان را مديريت کنيم، آب شيرينى که ما داريم، ديگر کشورهاى منطقه ندارند، ولى متضرر به اين استيم که مديريت خوب نداريم و متاسفانه از مرزهاى ما آب­هاى ما رايگان مى روند.»

به گفته وى در جلسه چند روز قبل کميته محيط زيست کابينه، از اين مشکل به شکل جدى يادشد و گفته شد که چند ميليون مواشى در کشور در خطر قراردارند؛ زيرا براى شان علف نمى رسد.

همچنان او پايين رفتن سطح آب و حفر چاه­هاى عميق به عمق بيش از صدمتر در نقاط مختلف شهر کابل را نگران کننده خواند.

مژگان گفت نياز است که ادارات ذيربط براى حل اين مشکل، مشترکاً کار کنند و  جهت رفع اين مشکل گام­هاى عملى چون مديريت آب هاى کشور، جلوگيرى از حفر چاه­هاى عميق، برنامه­هاى آگاهى درمورد استفاده آب، برداشته شود.  

وى افزود: « برخى خانواده ها به خصوص خانم ها به شکل بى رويه از آب استفاده مى کنند، ضرورى است که سطح آگاهى آنان بلند برده شود.»

با اين حال در بخش يک مقاله تحت نام « سونامى خاموش» در وبلاگ زير نام «دانشنامه اقتصاد و مديريت» به مشکل خشکسالى و آلودگى هوا پرداخته و  چنين اشاره مى کند: « کابل با جمعیت بیش از شش میلیونی اش فرض کنیم هر شخص روز دو لیتر آب مصرف نماید، که روزانه بیش از دوازده میلیون لیتر آب مى شود. استخراج این حجم از آب های زیر زمینی و عدم تغذیه دوبارۀ آن را میتوان یک فاجعه دانست. »

مردم نيز  از حکومت انتقاد مى کنند. 

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر