زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

دهاقين مرکز سرپل خواستار ساخت سردخانه ها در اين ولايت مى باشند

دهاقين مرکز سرپل خواستار ساخت سردخانه ها در اين ولايت مى باشند

author avatar
9 Jul 2018 - 14:49
دهاقين مرکز سرپل خواستار ساخت سردخانه ها در اين ولايت مى باشند
author avatar
9 Jul 2018 - 14:49

سرپل (پژواک، ١٨ سرطان ٩٧): شمار زيادی از دهقانان مرکز ولايت سرپل، از سه سال به اين سو به کشت پياز رو آورده اند؛ اما امسال کاهش قيمت پياز، آنان را نگران کرده، خواستار ساخت سردخانه ها در اين ولايت مى باشند.

رياست زراعت اين ولايت مى گويد که پيشنهاد ساخت ٣٠ سردخانه را به وزارت اقتصاد داده است و اگر منظور شود، سال آينده براى ساخت آن اقدام مى شود.   

محمد حليم يک تن از دهقانان در مرکز سرپل، به آژانس خبرى پژواک گفت که شمار زيادى مردم، از سال ١٣٩٥ به اين طرف به کشت پياز رو آورده اند.

وى افزود که در سال ١٣٩٥ به دليل نبود بازار پياز، دهقانان عايد چندانى از پياز نداشتند؛ اما در سال ۱۳۹۶ بازار پیاز خوب بود و دهقانان توانستند عاید خوبی داشته باشند.

به گفته او سال گذشته به طور تخمینی دهقانانی که تنها در پنج قریه مرکز سرپل پیاز کشت کرده بودند، در مجموع حدود ٣٠ ميليون افغانى از مدرک محصول پياز عايد داشتند.

وى افزود که امسال نيز شمار زياد دهاقين پياز کشته کرده اند؛ اما پايين آمدن قيمت پیاز آنان را نگران ساخته ، مى گويند که اگر بازار پیاز همین گونه باشد، یک بار دیگر دهقانان‌ دچار مشکل مى شوند.

 محمد حليم گفت که سال گذشته، يک سير پياز حدود ١٥٠ افغانى فروخته ميشد؛ اما اکنون یک سیر ۴۰ افغانی فروخته مى شود که مصرف دهقانان را پوره کرده نمى تواند.

به گفته او اگر سردخانه موجود باشد، دهقانان می توانند پياز را در آن نگهدارى و زمانى که قيمت آن بالا برود آن را بفروشند.

شمار ديگرى از دهقانان نيز سخنان مشابه داشته اند.

آنها خواستار ساخت سردخانه ها در اين ولايت شدند.

انجنیر سید معین الدین عینی رییس زراعت سرپل، ضمن بيان اين مطلب به آژانس خبرى پژواک گفت که  ریاست زراعت پیشنهاد ساخت ۳۰ سردخانه را به وزارت اقتصاد فرستاده است؛ تا در صورت نبود بازار خوب، دهاقين پياز و محصولات ديگر چون کچالو و غيره را در آن ها نگهدارى کنند.

به گفته او در صورتى که پيشنهاد يادشده منظور شود، کار ساخت اين سردخانه ها که ۱۵۰۰۰۰ دالر امريکاىى هزینه مى برد، در سال آینده آغاز می گردد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر