زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

فیصله کنفرانس سعودی: قتل مردم افغانستان ناروا است و طالبان جنگ را متوقف سازند

فیصله کنفرانس سعودی: قتل مردم افغانستان ناروا است و طالبان جنگ را متوقف سازند

author avatar
11 Jul 2018 - 20:29
فیصله کنفرانس سعودی: قتل مردم افغانستان ناروا است و طالبان جنگ را متوقف سازند
author avatar
11 Jul 2018 - 20:29

جده (پژواک، ۲۰سرطان ۹۷): کنفرانس علما در سعودی فیصله نمود، این که قتل مردم افغانستان ناروا است، شایان است که طالبان جنگ را متوقف سازد، به آتش بس توافق کنند و برای مذاکرات مستقیم با حکومت حاضر شوند.

کنفرانس جهان اسلام که برای صلح و ثبات درافغانستان با حضور نزديک به صد عالم دینی از ۳۳ کشوراسلامی دیروز در شهر جده آغاز و روز دوم در شهر مکه مکرمه برگزار و پایان یافت، از افغانستان ۳۵ عالم دین در آن اشتراک ورزیده اند.

اشتراک کنندگان در پایان نشست در مکه مکرمه قطعنامه را به خوانش گرفت که در آن نگاشته شده است: ((دولت افغانستان اسلامی است، مردم آن مسلمان اند، کشتار آنها ناروا است، تشنه صلح و امنیت استند، ریختاندن خون مسلمان حرام است و چیزی که در افغانستان ادامه دارد و هر روز از انسان های بی گناه قربانی می گیرد، خلاف اصول او اساسات اسلام است.

همچنان این اعمال در تضاد با وحدت و مصؤونیت جامعه اسلامی است، ما دراین راستا از کشورها، سازمان ها و قشر مسلمانان مفکر تقاضا داریم تا در عرصه صلح و ثبات افغانستان نقش مثبت شان را ایفا کنند، از همه امکانات و نفوذ خود استفاده کنند تا به این هدف مقدس نایل شویم و مطابق اراده الله (جل جلاله) و اراده رسول الله (صلی الله علیه وسلم) در کشورهای اسلامی راه را به زندگی باعزت مساعد سازیم.

در قطعنامه تذکر یافته که بر مبنای قرآن کریم و احادیث نبوی، اسلام دین امن و رحمت است و مومنان با همدیگر با محبت ورزیدن مکلف اند، ریختن خون مسلمان، به مال و ناموس آن تاخت و تاز حرام است. ما تاکید می کنیم که حملات انتحاری حرام اند و جنگ بین مسلمان در پرتو دلایل قطعی حرام است، جنگ در افغانستان را تقبیح می کنیم  و از همه طرف های درگیر تقاضا داریم تا امر الله (ج) را اطاعت کنند، از جنگ دست بکشند، میان برادران خود صلح کنند و آتش افروخته شده فتنه را خاموش نمایند، از حکومت افغانستان و طالبان مسلح  می خواهیم تا آتش بس کنند و به مذاکرات رو در رو حاضر شوند.

در بخش دیگر قطعنامه آمده است که صلح میان مسلمانان از همه کارها بهتر است و  بهترین وسیله قرب به الله (ج) است، خون ریختن مسلمان گناه کبیره است که سبب نفاق، فروپاشی  و ضعف بین صفوف  مسلمین می شود، ما از همه مسلمانان به طور اخص عالمان می خواهیم  برای وحدت و یکپارچه گی امت مسلمه و مبارزه علیه دهشت افگنی به شدت قد علم کنند.

اشتراک کنفرانس متذکره گفتند که مذاکرات بین الافغانی راه بهتر است که منازعه میان حکومت افغانستان و طالبان را رفع نماید، مشکل کنونی افغانستان باید از طریق تفاهم و گفتگوهای مستقیم حل شود، ما دراین راستا از تلاش های اخیر علمان افغانستان قدردانی و از آن حمایت می کنیم، همچنان پیشنهاد رییس جمهور غنی که بر مبنای آن با طالبان بدون قیدوشرط حاضر به مذاکرات است، ما از طالبان تقاضا داریم تا به این خواست پاسخ مثبت ارایه نماید و به میز گفتگوی صلح حاضر شوند.

آنا اصرار می ورزند که نظر به فعالیت انجمن فقه اسلامی که در چوکات سازمان همکاری اسلامی کار می کند، در ماده چهارم نشست بیست و یکم که به تاريخ (15-19محرم 1435هـ) برگزار گرديده، بر آن تاکید صورت گرفته است که نظر بر قرار 182(19/8) مشکلات و کشمکش های سیاسی باید از راه مذاکرات مرفوع شوند، روابط میان حکومت، مردم و احزاب باید از تشدد و کاربرد سلاح به دور باشد، همچنان از تعصب، قوم پرستی، منافع حزبی اجتناب شود.

علمای دینی متذکره گفته اند، ملک سلمان بن عبدالعزیز ال سعود پادشاه عربستان و خادم الحرمین الشریفین و ولیعهد وی محمد بن سلمان که برای حل قضایا و مشکلات به سطح جهان اسلام تلاش می ورزند، ابراز امتنان می کنند و از میزبانی کنفرانس جهان اسلام نیز قدردانی می نمایند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر