زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“اگر در مصرف آب صرفه جویی نشود سال های آینده خشکسالی به حد فاجعه خواهد رسید”

“اگر در مصرف آب صرفه جویی نشود سال های آینده خشکسالی به حد فاجعه خواهد رسید”

author avatar
12 Jul 2018 - 16:30
“اگر در مصرف آب صرفه جویی نشود سال های آینده خشکسالی به حد فاجعه خواهد رسید”
author avatar
12 Jul 2018 - 16:30

کندهار(پژواک، ۲۱سرطان ۹۷): باشندگان و مسئولین کندهار می گویند که اگر در مصرف آب صرفه جویی نشود، سال های آینده شاهد خشکسالی فاجعه بار خواهیم بود.

گرچه امسال همه کشور را خشکسالی فرا گرفته؛ اما کندهار۷۰ درصد با خشکسالی مواجه است.

 به سبب خشکسالی، میزان آب در بند دهلۀ کندهار نزدیک به نصف کاهش یافته که یگانه منبع عمده آبیاری باغ ها و مزارع هفت ولسوالی این ولایت می باشد. همچنان در اکثر مناطق سطح آب زیرزمینی، ده ها متر پایین شده است که نه تنها باعث مشکل کمبود آب آشامیدنی گردیده، بلکه هزاران جریب زمین مزروعی نیز از کشت باقی مانده و در برخی مناطق ۶۰ درصد مالداری نیز از بین رفته است.

مردم می گویند که خشکسالی امسال همه باشندگان کندهار را متاثر و با مشکلات مواجه نموده اند، اگر وضعیت بدینسان جریان داشته باشد و آب صرفه نشود، در سال های آینده خطر بروز فاجعه نیز وجود دارد.

محب الله باشنده منطقه لویه ویاله شهرکندهار، به آژانس خبری پژواک گفت درمناطقی شهری که شبکه آبرسانی آب آشامیدنی موجود نیست و مردم  از روی مجبوریت چاه های عمیق حفر می کنند، سطح آب ده ها متر پایین رفته است.

موصوف علاوه کرد، درگذشته که مردم در اینجا چاه ها حفر می کردند، در ۵۰ متر آب می داد؛ اما اکنون در ۱۵۰متر هم آب موجود نیست.

نامبرده گفت که برای مردم زنگ خطراست، باید تاحدی زیاد آب صرفه جویی شود.

به باور موصوف، در مجموع ریزش باران دراینجا کاهش یافته و سبب خشکسالی شده است؛ اما حفرچاه های عمیق خودسر، مشکل را بیشتر جدی ساخته که مسئولین باید جلو آن را بگیرند.

نظرمحمد یکتن از باغداران  در ولسوالی ژیری کندهار، به پژواک گفت که به سبب کمبود آب، امسال حاصلات انگور چندان خوب نخواهد بود.

به قول وی، اکثر باشندگان این ولایت از طریق مالداری امرارمعیشت می کنند که خشکسالی امسال، آنها را با فقر وغربت مواجه نموده است.

نامبرده گفت که نیازاست تا حکومت درمناطق مختلف این ولایت، با اعماربندهای کوچک ذخیره آب که در اثنای ضرورت از آن استفاده شود، جلو کمبود آب را بگیرد.

همچنان نامبرده علاوه کرد که باید مانند کشورهای پیشرفته جهان، در افغانستان سیستم آبیاری سنتی عوض شود؛ زیرا به این طریقه آب ضایع می شود، دراین عرصه باید از روش های جدید استفاده شود.

باغداران و زارعین ولسوالی میوند نیز شکایت مشابه داشته و می گویند که درپی خشکسالی، منابع آب دراین ولسوالی خشکیده، مزارع و باغ های مردم با خطر خشک شدن مواجه اند.

اخترمحمد یکتن از دهاقین این ولسوالی، به پژواک گفت که سال های پیش، باغ ها و کشت های این ولسوالی، ذریعه کاریزها آبیاری می شد؛ اما به سبب خشکسالی های پی هم کاریزها خشک شده اند.

خشکسالی امسال درکندهار، کوچی ها را نیزمتضرر نموده که برای مواشی شان علوفه  و آب کافی ندارند؛ آنان می گویند که به سبب نبود آب، مواشی شان را می فروشند؛ بخاطری که خشکسالی امسال علفچرها را از بین برده و برای خوراک مواشی شان علوفه ندارند.

درپیوند به موضوع متذکره، سید حفیظ الله سعیدی رییس زراعت ومالداری کندهار، به پژواک گفت که به طورعموم کشور را خشکسالی متضرر نموده؛ اما کندهار با ۷۰ درصد خشکسالی مواجه است.

موصوف علاوه کرد که امسال درکندهار، صرف ۷۵ملی متر باران باریده است؛ درحالیکه برای یکسال مرفه به ۴۰۰ الی ۵۰۰ ملی متر باران نیازاست.

نامبرده افزود که منابع آبی درکندهار کاهش یافته و در ولسوالی های شمالی و سرحدی این ولایت، ۳۵ هزارهکتار زمین از ردیف کشاورزی خارج شده است.

به قول وی، خشکسالی بیشتر ولسوالی ریگستان را متضرر نموده که نه تنها باشندگان آن به ترک منازل شان مجبورشده اند، بلکه ۶۰ درصد مالداری نیز درآن از بین رفته است.

انجینر وحیدالله کامران مسئول حوزه آبی ولسوالی ارغنداب کندهار گفت که امسال با کاهش بارندگی، میزان آب دربند دهله به حدود نصف تنزیل یافته که منبع عمده آبیاری باغ ها و مزارع هفت ولسوالی محسوب می شود.

اما موصوف افزود که این مقدار آب برای همه سال نه، بلکه برای چند ماه کفایت خواهد کرد.

زلمی ویسا والی کندهار نیز گفت  که مشکل خشکسالی دراین ولایت، خیلی جدی است و برای جلوگیری آن حکومت و مردم مسئولیت مشترک دارند.

نامبرده افزود که اگردرعرصه صرفه جویی آب اقدام نشود و خشکسالی به همین منوال دوام یابد، درسال های آینده فاجعه خواهد آفرید و بیم آن می رود که مانند جنگ ۴۰ ساله که اکثرمردم را به مهاجرت مجبورساخت، خشکسالی هم مردم را به مهاجرت مجبور سازد.

وی از خبرنگاران، رسانه ها و فعالان مدنی خواست تا دست به دست هم داده و درمورد اهمیت و صرفۀ آب ازطریق رسانه ها، کمپاین هاى گسترده را راه اندازی کنند.

به قول وی، هنوز هم به یاد دارد که سال های پیش درکندهار، سطح آب در یک ونیم متر پایین بود؛ اما درحال حاضر سطح آب  در برخی مناطق به ۵۰ متر و در برخی ساحات حتی به ۱۵۰متر رسیده است.

بادرنظرداشت  این موضوع، اکثرکاربران شبکه اجتماعی فیسبوک، به موضوع خشکسالی پرداخته و در رابطه به ارزش و صرفه آب، کمپاین را آغاز نموده اند.

شماری زیادى از کاربران درصفحات فیسبوک شان نگاشته اند که حفرچاه های عمیق خودسر، سبب کاهش منابع آبی شده است.

آنها خواستار صرفه جويى آب در حمام ها، تشناب ها، موترشویی ها، شستن صحن حویلی، استفاده آب در کولرها و بخش های متعدد دیگرشده و اذعان کرده اد درصورتیکه به این موارد توجه صورت نگیرد، میلیون ها لیتر آب شیرین ضایع خواهد شد، دراین صورت مردم با بحران کمبود آب مواجه خواهند شد.

چندی پیش صندوق حمایت از اطفال ملل متحد(یونیسف) هشدار داده بودکه خشکسالی، زندگی حدود یک میلیون تن را متضرر نموده که نیم میلیون آنها اطفال اند.

به باوراین اداره، درماه های آینده این رقم به دومیلیون تن بالغ خواهدشد؛ زیرا خشکسالی ۲۲ ولایت را متضرر نموده اند.

Visits: 11

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر