زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

مردم دایکندی از کیفیت پايين خدمات صحى دراين ولايت شکايت دارند

مردم دایکندی از کیفیت پايين خدمات صحى دراين ولايت شکايت دارند

author avatar
12 Jul 2018 - 11:48
مردم دایکندی از کیفیت پايين خدمات صحى دراين ولايت شکايت دارند
author avatar
12 Jul 2018 - 11:48

نيلى(پژواک،٢١سرطان٩٧): شماری از باشندگان ولايت دايکند،از موجوديت دوا های بی کیفیت در مراکز صحی،کمبود داکتران و قابله های متخصص، دور بودن فاصله‌ی مراکز صحی شکايت داشته و مى گويندکه ساختمان هاى مراکز صحى دايکندى معيارى نمی باشند.

به گفته آنان،معيار که وزارت صحت عامه در بخش ایجاد مراکز صحی و نحوه ارائه خدمات دارد پاسخگوی نیازهای مردم ولايت دايکندى نمی باشد و مردم به دلیل پائین بودن عرضه خدمات صحی سالانه میلیون ها افغانی را در بخش صحت در خارج از کشور به مصرف می رسانند.

از سوی هم مسئولین صحت عامه دایکندی شکایات مردم را موجه می خوانند ومی گویندکه نفوس این ولایت بیش از هفتصد هزار نفر می باشند، اما ارائه خدمات صحی برای چهار صد هزار نفر مطابق سرشماری احصائیه‌ مرکزی صورت می گیرد که پاسخگوى نیازهای مردم نمی باشد.

محمد دانش باشنده شهر نيلى ولايت دايکندى به خبرنگار آژانس خبرى پژواک گفت که نزدیک به ۶۰ درصد مریضان با پول شخصی شان ادویه مورد نیاز را از دواخانه های شخصی خریداری می کنند.

سید محمد انور شهاب رئیس شبکه جامعه مدنی دایکندی مى گويدکه به اساس نظارت آنان؛ شفاخانه ها و مراکز صحی با کمبود دوا مواجه بوده و در برخی موارد پرسونل صحی با آنکه دوا در شفاخانه وجود داشته برای مریضان نداده است و مردم ناگزیر از بازار خریداری نموده اند.

با این حال شماری از فعالین حقوق زن می گویندکه مراکزصحی وشفاخانه های این ولایت با کمبود داکتران متخصص نسائی ولادی مواجه اند.

لیلا حسینی مسئول نهاد برابری برای صلح و ديموکراسی و یکی از فعالان حقوق زن می گوید که شفاخانه ولایتی ومراکز صحی دایکندی با کمبود متخصص نسائی ولادی مواجه بوده و اکثر زنان به خدمات صحی دسترسی ندارد.

به گفتۀ او، تنها در شفاخانه ولایتی دو متخصص نسایی ولادی استخدام شده بودند که یکی شان استعفا داده است.

رُقیه باشنده ولسوالى خدير ولايت دايکندى به پژواک گفت:" خانم ها در قریه ما دسترسی درست به شفاخانه ها ندارند ودر تابستان خوب است که راه موتر وجود دارد اما در زمستان باور کنید به دلیل برف باری ها راه ها بسته میشوند اگر خانمی ولادت گر باشد و نیاز به قابله داشته باشد جزءمرگ راهی ندارد."

این درحالی است که دایکندی با داشتن جغرافیای کوهستانی و صعب العبور مردم برخى مناطق این ولایت درفصل گرما تابه مراکزصحى،ده هاکيلومترفاصله راه پياده طى مى کنند،امادرفصل سرمابه دليل مسدودبودن راه ها ازخدمات صحى محروم می باشند.

علی مردان یک باشنده ولسوالی اشترالی ولایت دایکندی گفت:" متاسفانه در منطقه ما کدام شفاخانه ای وجود ندارد ما سرک درست هم نداریم گاهی اوقات به دلیل نبود سرک مریض های ماجان داده است بارها صدای خود را بلند کردیم اما نمی دانم که در این کشور کسی هست که جوابی برای نیازمندان داشته باشد؟."

این گفته های شهروندان درحالیست که غیرت علی جواهری عضو شورای ولایتی و رئیس شورای صحی دایکندی می گویدکه به دلیل نبود تعادل بین اکمالات صحی و نفوس ولایت، فاصله طولانی مراکز صحی و دوری راه، و کمبود تعمیر مراکز صحی عرضه خدمات صحی بصورت معیاری واساسی صورت نمی گیرد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر