زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

نی: در افغانستان خشونت هاعلیه خبرنگاران افزایش یافته اند

نی: در افغانستان خشونت هاعلیه خبرنگاران افزایش یافته اند

author avatar
12 Jul 2018 - 17:05
نی: در افغانستان خشونت هاعلیه خبرنگاران افزایش یافته اند
author avatar
12 Jul 2018 - 17:05

کابل (پژواک، ۲۱سرطان ۹۷): اداره (نی) می گوید که در افغانستان قتل، ضرب و شتم و تهدید خبرنگاران افزایش یافته که به طور اوسط ۳۰ درصد بلند رفته است و هزار خبرنگار از چند ماه بدینسو معاشات شان را دریافت نکرده اند.

مجیب خلوتگر رییس اجرائیوی اداره حامی رسانه های آزاد (نی) امروز درکابل به خبرنگاران گفت که از آغاز امسال خورشیدی تاکنون درسراسرکشور ۱۳خبرنگار کشته شده اند.

نامبرده می گوید که در زمان مشابه سال پار ۹ خبرنگارکشته شده بودند.

به قول خلوتگر، امسال ۱۵خبرنگار لت وکوب شده و ده تن دیگرتهدید شده اند، نامبرده می گوید که نسبت به همین مدت سال گذشته، در ضرب و شتم خبرنگاران ۳۶ درصد افزایش و میزان تهدید آنها ۲۰ درصد بلند رفته است.

نامبرده می گوید، رویداد تازه خشونت که درمقابل خبرنگاران صورت گرفت، هدف قرار دادن رشاد متصدی برنامه سیاسی تلویزیون خصوصی نور توسط افراد مسلح ناشناس است که وی را درناحیه پای مجروح نموده است.

 همچنان نامبرده اذعان کرد که روزگذشته درغزنی، پولیس ويژه با رحمت الله نیکزاد مسؤول اتحادیه خبرنگاران روش خشونت آمیز نموده  و شیشه های سیاه موترش را دور کرده اند.

به اساس هدایت رییس جمهور، کس حق ندارد تا در موترهای با شیشه های سیاه تردد کند، اما درکابل و برخی ولایاتی دیگر، شماری افراد درموترهای با شیشه های سیاه گشت و گزار می کنند.

خلوتگرمی گوید، خبرنگاران باید در وسایط با شیشه های سیاه رفت و آمد نکنند، اما پولیس باید در این رابطه با نیکزاد عمل خشونت بار انجام نمی داد.

خلوتگر در نشست امروز این را نیزگفت  که به سطح کشور حدود ۸۰ درصد رسانه ها به خبرنگاران خود از یک الی شانزده ماه معاشات نپرداخته اند،اما برخی رسانه از تادیه تنخواه های خبرنگاران انکار می ورزند و  از مسند زور حرف می زنند.

نامبرده اسامی رسانه های متذکره را افشا نکرد، ولی می گوید درصورتیکه مالکین رسانه ها معاشات خبرنگاران خود را نپردازند، هویت آنها را برملا خواهند ساخت.

شماری کارمندان رسانه ها درعرصه تامین امنیت خبرنگاران حکومت را مقصردانسته و می گویند که اقدامات حکومت دراین عرصه صبغه شعاری دارند.

حفیظ الله سالنگی خبرنگار تلویزیون خصوصی نور، به پژواک گفت، قوانین که درعرصه مصؤونیت خبرنگاران تصویب وتوشیح شده، حکومت درتطبیق آن کوتاه آمده است.

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر