زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

حکمتیار بر شفافیت انتخابات آینده تاکید کرد

حکمتیار بر شفافیت انتخابات آینده تاکید کرد

author avatar
17 Jul 2018 - 20:37
حکمتیار بر شفافیت انتخابات آینده تاکید کرد
author avatar
17 Jul 2018 - 20:37

کابل (پژواک، ۲۶سرطان ۹۷): حکمتیار رهبر حزب اسلامی می گوید که با حکومت مخالفت نمی ورزد و انتخابات را تحریم نمی کند، اما برای شفافیت انتخابات بر تطبیق طرح پیشنهادی احزاب تاکید نموده و می گوید که کس حق ندارد تا احزاب را نفی کند.

به تاریخ ۲۳ سرطان سران حزب اسلامی، جمعیت اسلامی، وحدت اسلامی مردم افغانستان، جنبش ملی، محاذ ملی، وحدت اسلامی، جبهه حراست و ثبات، جبهه ملی نوین و نمایندگان حامد کرزی رییس جمهور پیشین در کابل نشست برگزار کردند.

آنها روند انتخابات آینده ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی را ناقص، فراهم کننده برای تقلب و بحران عنوان کردند و بر ثبت نام بار دوم ذریعه سیستم بایومتریک اصرار ورزیدند.

همچنان آنان پیشنهاد کردند که برای انتخابات شفاف، باید سیستم موجود رای واحد غیرقابل انتقال به سیستم چند بعدی (MDR) مبدل شود.

در سیستم چند بعدی انتقال رای یکتن به تن دیگر و یک حزب به حزب دیگر ممکن است، در این سسیستم چند تن یا احزاب با هم یکجا شده، می توانند و برای پیروز ساختن کاندید مورد علاقه خود کارمی کنند.

رییس جمهور محمد اشرف غنی دیروز در جریان یک نشست خبری پیرامون فیصله های جلسه متذکره احزاب در پاسخ به یک پرسش گفت: ((این سیاسیون کی ها اند که راجع به مردم افغانستان فیصله می کنند، آنان را کی انتخاب نموده اند؟))

نامبرده علاوه کرد که انتخابات به موعد تعیین شده اش برگزار می شود، نه جرگه و نه هم کدام حرکت دیگر پذیرفته می شود، قانونی اساسی وضاحت دارد.

گلبدین حکمتیاررهبر حزب اسلامی امروز طی نشست خبری در کابل گفت که احزاب سیاسی برای حکومت، یک طرح معقول و عملی را پیشنهاد کرده است.

موصوف افزود که پیش از این شاهد کشمکش های سیاسی، جنگ ها و رقابت ناسالم میان احزاب بودیم، اما امروز اختلافات را کنار زده، رقابت های منفی را پایان داده و در مورد مسئله پیچیده چون انتخابات با هم متفق شده اند.

نامبرده گفت: ((نشست ما کدام ایتلاف نیست، نه گشایش کدام جبهه سیاسی و نظامی علیه دولت، نه برای اشتراک در قدرت کدام حرکت است، ما فقط این را مطالبه می کنیم که انتخابات آینده باید شفاف و عادلانه باشد، به آرای مردم ارج گذاشته شود، جلو تقلب، جعل و تزویر گرفته شود و این را همه طرف ها منحیث یک اصل بپذیرند.))

موصوف علاوه کرد که احزاب سیاسی در گذشته نیز به دولت طرح ارایه کرده و شش خواست را از آن طلب کرده بود.

نامبرده می گوید که از جمله شش خواست پیشنهادی یکی آن دریافت اجازه نظارت احزاب سیاسی بر همه روند انتخابات است و حکومت آن را تضمین نماید.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر