زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

مقام¬هاى حکومت از رشد بى رويۀ نفوس در کشور نگرانى کردند

مقام¬هاى حکومت از رشد بى رويۀ نفوس در کشور نگرانى کردند

author avatar
17 Jul 2018 - 16:03
مقام¬هاى حکومت از رشد بى رويۀ نفوس در کشور نگرانى کردند
author avatar
17 Jul 2018 - 16:03

کابل (پژواک،٢٦ سرطان ٩٧): مقام­هاى حکومت افغانستان در مراسم تجليل از روز جهانى "جمعيت"، ضمن تاکيد بر مديريت درست برنامه هاى تنظيم خانواده، از رشد بى رويۀ نفوس در کشور نگرانى کردند.

مصطفى مستور وزير اقتصاد، در مراسم تجليل از روز جهانى جمعيت، که امروز در کابل زير شعار«تنظیم خانواده یک حق انسانی است» برگزار شد، گفت که نفوس افغانستان پنجاه سال قبل به ١٠،٥ ميليون تن مى رسيد؛ اما حالا اين رقم به ١٦ ميليون مرد و ١٥،٥ ميليون زن رسيده است، که از جمله ٤٠ در صد آنان را افراد زير سن ١٥ سال  تشکيل مى دهند.

به گفته او آمار موجود نشان مى دهد که نفوس افغانستان نسبت به ٥٠ سال قبل، سه برابر افزايش يافته است و اگر رشد نفوس به همين منوال ادامه پيدا کند، پنجاه سال بعد نفوس اين کشور به ١٠٠ ميليون تن مى رسد.

موصوف افزود که در سال گذشته به نفوس افغانستان ٦٧٥ هزار تن در حالى افزوده شده است که پنجاه سال قبل، در يک سال ٢٣٠ هزار کودک در اين کشور به دنيا آمده بود.

وى گفت که اين افزايش براى کشورى مثل افغانستان هشدار دهنده است؛ زيرا اين رشد نفوس سبب پايين آمدن رشد اقتصادى کشور شده است.

به گفته او، به اساس آمار موجود؛ در سال ٢٠١١ ميلادى، عايد سرانه افغانستان ٦٠٣ دالر امریکایی بود؛ اما اين رقم در سال ٢٠١٧ ميلادى به ٥٦٩ دالر رسيده است.

موصوف گفت که وزارت اقتصاد با احصاييه مرکزى و ساير ادارات ذيربط افغانستان، جهت مديريت درست نفوس کشور، روى طرحی کار مى کند که به زودى نهايى و به کابينه سپرده خواهد شد.

وى افزود که وزارت اقتصاد، از هر برنامه­اى که از سوى ادارات ذيربط جهت کنترول و مديريت نفوس روى دست گرفته شود، حمايت مى کند.

احمد جان نعيم معين پاليسى و پلان وزارت صحت عامه، در نشست امروز گفت که در افغانستان در حال حاضر تنها ٢٣ درصد خانم ها از روش ایجاد فاصله بين ولادت­ها استفاده می کنند، در حالى که به اساس پلان آن وزارت بايد اين رقم ٣٠ درصد مى بود.

به گفتۀ او ايجاد فاصله ميان ولادت­، مى تواند از مرگ و میر مادران، نوزادان و معیوبیت نوزادان جلوگیری کند و در رشد سريع اقتصاد خانواده و کشور نيز موثر واقع شود.  

به اساس معلومات وزارت صحت عامه؛ در حال حاضر، افغانستان بلندترین میزان وفیات مادران در زمان ولادت را دارد.

او گفت که در حال حاضر، از هر يکصد هزار زن در زمان ولادت ٦٦١ تن جان مى دهند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر