زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“حکومت متوجه باشد که طالبان از آتش بس عيد قربان سوء استفاده نکنند”

“حکومت متوجه باشد که طالبان از آتش بس عيد قربان سوء استفاده نکنند”

author avatar
22 Jul 2018 - 15:05
“حکومت متوجه باشد که طالبان از آتش بس عيد قربان سوء استفاده نکنند”
author avatar
22 Jul 2018 - 15:05

کابل (پژواک، ٣١ سرطان ٩٧): مشرانوجرگه در آخرين روز کارى اش پيش از رخصتى تابستانى، از اعلام آتش بس از سوى دولت در عيد قربان استقبال کرد؛ اما گفت که حکومت بايد متوجه باشد تا طالبان از اين فرصت سوء استفاده نکنند.

حکومت افغانستان از ٢٧ ماه رمضان تا پنجم عيد فطر گذشته، آتش بس با طالبان را اعلام کرد؛ طالبان در سه روز عيد آتش بس کردند و پس از آن به حملات شان بر ضد مواضع نيروهاى دولتى ادامه دادند؛ اما حکومت آتش بس را ده روز ديگر تمديد کرد.  در سه روز عيد طالبان مسلح به شهرها و مناطق تحت کنترول دولت رفتند و کارمندان دولت به شمول نظاميان به مناطق تحت کنترول طالبان رفتند و عيد را يکجا جشن گرفتند. 

دولت اعلام کرده است که در روزهاى عيد سعد اضحى نيز آتش بس اعلام مى کند. طالبان تا حال در اين مورد چيزى نگفته اند.

برخى اعضاى مشرانو جرگه مى گويند که طالبان با استفاده از روزهاى آتش بس، وارد شهر کابل شده و اکنون به فعاليت هاى ضد دولتى در اين شهر ادامه مى دهند.

نجیبه حسینی نماینده مردم دایکندی در مشرانو جرگه، در نشست امروز این جرگه گفت که پس از آتش بس، تحرکات طالبان در مربوطات ولايت کابل بيشتر شده است.

به گفته او از اين تحرکات معلوم مى شود، برخى طالبان مسلح که در روزهاى آتش بس وارد کابل شده اند، در کابل مى باشند و بر ضد دولت فعاليت مى کنند.

او افزود: «اگر این بار آتش بس می شود، باید به مفهوم واقعی آن باشد و دقت شود تا از آن سوء استفاده نشود.»

فرهاد سخی نماینده مردم کابل در این جرگه نیز گفت: «اگر حکومت آتش بس می کند، باید متوجه باشد تا از این فرصت مخالفین سوء استفاده نکنند، آتش بس قبلی آسیب پذیری هايى داشت که حالا مردم به آن متوجه شده اند.»

محمدعلم ایزدیار نایب اول اين جرگه، از آماده گی حکومت برای آتش بس در عید قربان استقبال کرد؛ اما گفت: «در آتش بس باید تمام موارد در نظر گرفته شود؛ چون بعد از آتش بس قبلی تلفات نیروهای امنیتی و تحرکات مخالفین افزایش یافته است، آتش بس باید به اساس یک پیش زمینه باشد، پایدار و با ثبات باشد.»

وی بدون ارایه جزییات  گفت که استخبارات منطقه، برخی گروه هاى دهشت افگن را آماده ساخته اند که در روزهای آتش بس، از آنها استفاده نمایند.

فضل هادی مسلمیار رییس مشرانو جرگه در آخرین نشست این جرگه، آتش بس حکومت را در عید گذشته  یک اقدام خوب خواند؛ اما گفت: «دشمنان مردم افغانستان از فریب کار گرفتند و از شهرها خارج نشدند.»

او اظهار امیدواری کرد که آتش بس در عید قربان، یک جانبه و فرصت استفاده جویی برای بار دوم برای طالبان و استخبارات منطقه نباشد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر