زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

ساحل: هشت نهاد تحصيلى که بررسى شان تکميل شده، معيارى مى باشند

ساحل: هشت نهاد تحصيلى که بررسى شان تکميل شده، معيارى مى باشند

author avatar
23 Jul 2018 - 17:13
ساحل: هشت نهاد تحصيلى که بررسى شان تکميل شده، معيارى مى باشند
author avatar
23 Jul 2018 - 17:13

کابل (پژواک، اول اسد ٩٧): وزارت تحصیلات عالی، از تکميل بررسى هشت نهاد­ تحصيلى خصوصى و معيارى خواندن اين نهادها خبر داده و گفت که تا دو هفته آينده نتايج امتحان کانکور فارغان سال ١٣٩٦ را اعلام مى کند.

ضیاء ساحل سخنگوی وزارت تحصیلات عالی، امروز در يک نشست خبرى در کابل گفت که اين وزارت حدود شش ماه قبل، بررسى ١٣١ نهاد تحصيلى خصوصى موجود در کشور را آغاز کرده است.

به گفته او تا حال بررسى نهادهاى تحصيلات عالى خصوصى پوهنتون امريکايى ها، سلام، کاردان، کاتب، ابن سينا، خاتم النبين، باختر و دعوت که در کابل فعاليت دارند، تکميل شده است.

موصوف افزود بررسى ها نشان مى دهد که اين هشت نهاد تحصيلى، با معيارهاى آن وزارت برابر مى باشند و بررسى متباقى نهاد­هاى تحصيلى خصوصى جريان دارد.

به گفته او وزارت تحصيلات عالى، به فارغان نهادهاى تحصيلى که با معيارهاى آن وزارت برابر باشند، ديپلوم مى دهند.

به اساس معلومات وى، نصاب درسى مطابق به اصول تحصيلات عالى، تعمير معيارى، داشتن مواد درسى لازم چون لابراتوارها و غيره و داشتن استادان مسلکى دايمى، از جمع ٤١ معيارى است که براى نهادهاى تحصيلى خصوصى وضع شده است.

موصوف نام آن عده نهادهاى تحصيلى را که با معيارهاى تحصيلى برابر نيستند مشخص نکرد؛ اما گفت که در نتيجه بررسى ها اين چنين نهادها مشخص خواهند شد و در سال جديد تحصيلى ١٣٩٨، براى نهادهايى که با معيارهاى وزارت تحصيلات عالى برابر نباشند، اجازه ادامه فعاليت داده نمى شود.  

امتحان کانکور

پوهنوال عبدالقدیر خموش، رئیس عمومی کمیته امتحانات در اين نشست خبرى گفت که در ٣٤ ولايت کشور، امتحان کانکور اخذ شده و قرار است نتايج آن بعد از اخذ امتحان متفرقه و امتحان براى پوهنتون هاى شبانه، پيش از ١٥ اسد اعلام شود.

او افزود که قرار است امسال از جمع دوصد هزار داوطلب امتحان کانکور، ٦٢ هزار تن به موسسات تحصيلات عالى دولتى، ٥٣ هزار به موسسات تحصيلات نيمه عالى دولتى و پنج هزار تن به پوهنتون هاى شبانه دولتى جذب شوند.

به گفتۀ او اشتراک کننده امتحان کانکور که نمرات شان پايين تر از ١٥٦ نباشد؛ اما به موسسات تحصيلات عالى دولتى راه نيافته باشند، به موسسات تحصيلات عالى خصوصى با تخفيف فيس معرفى مى شوند. 

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر