زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

٥٣ درصد زنان کشور با خشونت هاى فزيکى مواجه اند

٥٣ درصد زنان کشور با خشونت هاى فزيکى مواجه اند

author avatar
25 Jul 2018 - 15:17
٥٣ درصد زنان کشور با خشونت هاى فزيکى مواجه اند
author avatar
25 Jul 2018 - 15:17

کابل(پژواک،٣ اسد ۹۷): وزارت صحت عامه می گوید که در افغانستان در حال حاضر، ۵۳ درصد زنان که سن شان از ۱۵ بالا باشد، با خشونت های فزیکی مواجه اند.

احمد جان نعیم معین پلان و پالیسی وزارت صحت عامه، در نشستی که به هدف پاسخ‌گویی در پیوند به خشونت علیه زنان و تاثیرات ناگوار صحی و روانی آن بر زنان، راه اندازی شده، اين مطلب را بيان کرد.

نعيم با بيان اينکه خشونت علیه زنان نه تنها یک تخطی حقوق بشری است؛ بلکه یک مشکل صحی نیز می‌باشد، افزود: "خشونت مبتنی برجندر، منتج به یک رشته مشکلات صحی فزیکی، روانی، جنسی و باروری می‌شود."

بربنياد معلومات معین وزارت صحت عامه، این وزارت با ایجاد کمیتۀ رسیده‌گی به واقعات خشونت های مبتنی برجندر، تاکنون ٢٢٩٥٧واقعه خشونت علیه زنان را در بخش‌های روانی، فزیکی، تجاوز جنسی، آزار و اذیت جنسی، ازدواج اجباری در بانک اطلاعاتی خود به ثبت رسانده است.

وی افزود که ۶۱درصد زنان در جستجوی راه حل نبوده و ۵۶ درصد با خشونت های جسمی و روانی مواجه اند، که بیشتر از طرف شرکای زندگی شان بر آنها تحمیل می شود .

این منبع بی آنکه ارقامی ارایه کند گفت که تعداد زیادی از زنان، در وقت حاملگی با خشونت مواجه اند که اکثر آنها راپورنمی دهند .

سپوژمی وردک معین وزارت امورزنان که دراین نشست صحبت مى کرد گفت که باوجود قانون منع خشونت ، قانون منع آزارو اذیت و استراتیژی ملی پلان تطبیقی، وزارت به تنهایی نمی تواند با این پدیده شوم مبارزه کند و از تمام ارگانهای ذیربط خواستار کمک و مبارزه دراين راستا گردید.

وی افزود که در افغانستان طوریکه لازم است، این قضایا پیگیری نمیشود؛ و علت اینکه چرا نمیشود را دلیل نداشتن بودجه کافی خواند.

اين مقام بلند پايه وزارت امورزنان افزود که برای انجام هر عمل به بودجه کافی ضرورت است؛ اما وزارتخانه های بسیار کم وجود دارند که بودجۀ کم را درین راستا اختصاص داده اند.

وی با انتقاد از شیوه خواستن حق برای زنان درافغانستان گفت که براى کاهش خشونت عليه زنان، بایدبرای اين قشر در مورد حقوق شان آگاهى داده شود و رسانه ها نيز در قسمت کاهش خشونت ها مى توانند برنامه هاى آگاهى دهى را براى خانواده ها ارايه نمايند.

ازسویى هم  Bannet Ndyanabangi، نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، گفت هرچند خشونت های مبتنی بر جنسيت؛ امنیت، اراده و حیثت زنان را صدمه می زند، با این حال آنان ميخواهند خاموش بمانند و این خاموشی، خود زمینه ساز گسترش بیشتر خشونت علیه زنان می‌گردد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر