زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

تحلیلگران: حکومت جدید پاکستان پالیسی اش در قبال افغانستان را تغییر نخواهد داد

تحلیلگران: حکومت جدید پاکستان پالیسی اش در قبال افغانستان را تغییر نخواهد داد

author avatar
28 Jul 2018 - 17:26
تحلیلگران: حکومت جدید پاکستان پالیسی اش در قبال افغانستان را تغییر نخواهد داد
author avatar
28 Jul 2018 - 17:26

کابل (پژواک، ۶ اسد ۹۷): کارشناسان مسایل سیاسی بدین باوراند که حکومت جدید پاکستان به رهبری عمران خان، خط مشی گذشته اش در مورد افغانستان را تعقیب خواهد کرد؛ زیرا پالیسی خارجی آن کشور در انحصار ارتش بوده و حکومت ملکی در آن فاقد صلاحیت است.

انتخابات پارلمان پاکستان هفته گذشته راه اندازی شد، حزب تحریک انصاف که در راس آن عمران خان قرار دارد، از ۲۷۲ کرسی ۱۱۵ کرسی را کسب کرده و به زودی رییس جمهور، ایجاد حکومت را به وی پیشنهاد خواهدکرد.

حزب مسلم لیگ نوازشریف صدراعظم پیشین ۶۴، حزب پیپل به ریاست زرداری ۴۳ و احزاب دیگر نیز چند کرسی را تصاحب کرده اند.

قرار تخمین، عمران خان منحیث نخست وزیرپاکستان، از پارلمان رای اعتماد کسب خواهد کرد؛ زیرا رقم کرسی های آن نسبت به دیگران بیشتراست.

برخی کارشناسان مسایل سیاسی می گویند که حکومت های ملکی پاکستان، درعرصه پالیسی خارجی به طوراخص درمورد افغانستان وهندوستان سلب آزادی اند و این  امور توسط اداره استخباراتی (آی اس آی) و آرتش به پیش برده می شود.

مشتاق رحیم مبصرسیاسی می گوید که روابط پاکستان با افغانستان< مانندگذشته خواهد بود و ممکن تیره ترشود.

نامبرده به آژانس خبری پژواک گفت که عمران خان با گروه های دهشتگر روابط تنگاتنگ دارد و پیش ازاین درجنگ افغانستان، ازطالبان حمایت می کرد.

بعد از انتخابات، عمران خان طی یک کنفرانس خبری درمورد ناامنی های افغانستان ابراز نگرانی کرد و گفت که حکومتش تلاش خواهد ورزید تا با افغانستان سرحدات باز داشته باشد.

اما شفیق همدرد که سیاست پاکستان را از نزدیک نظارت می کند گفت همه رهبران سیاسی و نظامی پاکستان، زمانیکه به اریکه قدرت تکیه زده اند، درسخنرانی ها و اظهارات نخست شان در مورد افغانستان نظر مثبت و حسن نیت داشته اند.

به قول وی، اگر به گذشته نگاه کنیم درمجموع همه آنها(لیاقت علی خان، جنرال ایوب، ذوالفقارعلی بوتو، ضیاالحق، بی نظیربوتو، نوازشریف و حتی پرویزمشرف دیکتاتور، در سخنرانی نخست خود از آبادی و رفاه افغانستان حرف زده اند.

 به گفته وی: "ذوالفقارعلی بوتو نخست وزیر پيشین پاکستان با داشتن فکر سوسیال جهاد افغانستان را آغازکرد، عمران خان ازحمایت قوی گروه های دهشت افگن برخورداراست و در جریان حکومت پنج سال گذشته اش درایالت خیبر پشتونخواه، صدها میلیون روپیه را دراختیار مدارس قرارداد که فکر تخریب درذهن آنها حک شده بود؛ چگونه باید به وی باورکرد تا برای افغانستان نیت خوب داشته و به آن عمل کند."

جاوید غفور تحلیلگر دیگر موضوعات سیاسی گفت سیاست خارجی پاکستان توسط ارتش برنامه ریزی می شود، به طور ویژه در رابطه به افغانستان و هند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر