زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

تفاهمنامۀ وصل ١٥ شفاخانه ولايتى با شفاخانه های مرکز کشور امضا شد

تفاهمنامۀ وصل ١٥ شفاخانه ولايتى با شفاخانه های مرکز کشور امضا شد

author avatar
29 Jul 2018 - 15:05
تفاهمنامۀ وصل ١٥ شفاخانه ولايتى با شفاخانه های مرکز کشور امضا شد
author avatar
29 Jul 2018 - 15:05

کابل (پژواک، ۷ اسد ۹۷): تفاهمنامۀ وصل پانزده شفاخانه ولايتى افغانستان با شفاخانه هاى مرکز کشور؛ و برخى شفاخانه هاى افغانستان با شفاخانه هاى کشورهاى منطقه، به هدف ارايه خدمات صحى از راه دور امضا شد. 

اين تفاهمنامه، امروز ميان فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه و محمد نجيب عزيزى رييس اداره تنظيم خدمات مخابراتى وزارت مخابرات و تکنالوژى معلوماتى کشور در کابل امضا شد.

وزیر صحت عامه گفت: «این تفاهمنامه به هدف استفاده از تکنالوژی پیشرفته و ارایه خدمات تداوی از راه دور، ما را قادر می سازد تا مراکز صحی ولایات و ولسوالی ها را به مرکز وصل کنیم و در ضمن سیستم صحی را به بیرون از کشور با شفاخانه هايى که با آن تفاهم داریم، وصل سازیم.»

او تشخیص دقیق بیماری، تداوی معیاری و بالا بردن دانش داکتران را از اهداف اين پروژه خواند و گفت که از اين طريق، داکتران شفاخانه هاى ولايتى مى توانند در مورد بيمارى ها و آزمايش هاى صحى با متخصصين در مرکز مشوره کنند.   

موصوف افزود که این پروژه، با هزینه سه میلیون دالر امريکايى که از سوی اداره تنظیم خدمات مخابراتی پرداخت می گردد، در حدود سه سال نهايى و عملى مى شود.

به اساس معلومات او، قرار است در مرحله نخست شفاخانه دولتی شرنه مرکز ولایت پکتیکا و شفاخانه دولتی ایبک  مرکز ولایت سمنگان با شفاخانه جمهوریت کابل، با استفاده از فایبر نوری، وصل شوند.

وى گفت که به دنبال آن، ١٣ شفاخانه ولايتى ديگر با شفاخانه ها در کابل وصل مى شوند.

همچنان او خاطر نشان کرد که برخى شفاخانه هاى کشور، با شفاخانه هاى معتبر بيرون از کشور نيز از اين طريق وصل مى شود. او در اين مورد جزييات ارايه نکرد.

اين اقدام در حالى است که به گفته وزير صحت عامه، سالانه حدود ۳۰۰ میلیون دالر امريکايى شهروندان کشور به خاطر تداوی در شفاخانه های بیرون از کشور هزینه می شود.

او افزود که با وصل شدن شفاخانه های افغانستان با شفاخانه های مشهور کشورهای منطقه، زمینه برای تداوی هر نوع بیماری در داخل کشور فراهم خواهد شد و ديگر نياز نخواهد بود که بيماران براى تداوى به خارج از کشور بروند و هزينه هاى گزاف را پرداخت کنند.

نجیب عزیزی رئیس اداره تنظیم خدمات مخابراتی وزات مخابرات و تکنالوژى معلوماتى(اترا) گفت: «هدف اصلی ما این است که چگونه بتوانیم در زندگی مردم تغییرات مثبت بیاوریم و شهروندانی که با مشکلات صحی مواجه هستند، با استفاده از تکنالوژی در زندگی آنها تغییر بیاوریم.»

وی گفت که اترا هزينۀ اين پروژه را مى پردازد، تکنالوژى لازم اين پروژه را نصب مى کند و از روند پروژه نظارت مى کند.   

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر