زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

در چهار ماه اخیر برای بیش از ٧٠ تن در هرات گرده پیوند زده شده است

در چهار ماه اخیر برای بیش از ٧٠ تن در هرات گرده پیوند زده شده است

author avatar
30 Jul 2018 - 15:24
در چهار ماه اخیر برای بیش از ٧٠ تن در هرات گرده پیوند زده شده است
author avatar
30 Jul 2018 - 15:24

هرات(پژواک، ٨ سرطان ٩٧): مسئولان صحی هرات، از افزايش پيوند گرده دريکى از مراکزصحى آن ولايت خبرداده می گویند که در دو سال اخير، ٢٠٠عمليات موفق پیوند گرده شامل٧٠ مورد آن در چهار ماه گذشته صورت گرفته است.

داکتر فرید احمد اعجاز رییس یکی از مراکز صحی خصوصی در هرات، به آژانس خبری پژواک گفت که موفقیت در عملیات پیوند گرده، سبب شده تا شماری از شهروندان کشور که در بیرون از کشور زنده گی می کنند،  نيز برای پیوند گرده به هرات بیایند.

هرچند در این اواخر نگرانی ها از خرید و فروش آزادانۀ گرده به ویژه برای شهروندان خارجی بالا گرفته است؛ اما مسئولان این مرکز صحی با رد این نگرانی ها و ادعاها می گویند تمام روند کاری آنان بر اساس قوانین وزارت صحت عامه انجام می شود و بر مبنای آن، هیچگاه به شهروندان خارجی پیوند گرده را انجام نداده اند.

اعجاز افزود که از دو سال به این سو، پیوند گرده در هرات که یک ابتکار صحی می باشد، انجام می شود و از آن زمان تا کنون برای بیش از ٢٠٠ تن پیوند کلیه صورت گرفته است.

وی درحاليکه ازافزايش پيوند گرده درماه هاى اخير دراين مرکز خبرداده، افزود که از آغاز سال روان خورشیدی تا به حال، بیش از ٧٠ عملیات پیوند گرده به گونۀ موفقیت آمیز انجام شده است.

او علاوه کرد از مجموع افرادی که غرض تداوی به این شفاخانه مراجعه کرده اند، ١٥ درصد آنان را آن عده شهروندان کشور تشکیل می دهند که در بیرون از افغانستان زندگی می کنند.

اعجاز خاطر نشان کرد که خرید، فروش و یا هدیه کلیه هیچ ربطی به آنان ندارد؛ زیرا در این کار توافق جانبین شرط می باشد، این مرکز عمل پیوند گرده را انجام می دهد.

موصوف افزود: «در این مرکز، افغان های مهاجری که در کشورهای ایران، پاکستان و هندوستان زنده گی می کنند و بنابر مشکلات و محدودیت هايی که بالای شان وضع می باشد و نمی توانند در آن جا ها عملیات را انجام دهند، به مرکز تداوی ما مراجعه می کنند.»

به گفته وی، پیوند کلیه در افغانستان بین ٢٠٠ تا ٥٠٠ هزار افغانی هزینه بر می دارد.

محمد اکبر یک باشندۀ ولایت هلمند که گرده هایش از چند ماه به این سو فعالیت ندارد و غرض تداوی به هرات آمده است،  به پژواک گفت که یکی از نزدیکان شان حاضر شده است که در بدل ٣٥٠ هزار افغانی يک گرده اش را به او بدهد.

موصوف افزود: «از لشکرگاه هلمند آمده ام، یک رفیقم این جا آمده بود و گرده خود را عملیات کرده بود و آدرس این مرکز را برایم داد؛ رفیق هایم انداز کردند که من هم تداوی کنم.»

داوود که پدرش را برای پیوند گرده به هرات آورده است، گفت که درحال حاضر بیمارش در یکی از شفاخانه های خصوصی از دستگاه «دیالیز»  استفاده می کند و در جستجوی شخصی اند که حاضر سپردن گرده خود باشد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر