زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

وزارت صحت‌، از افزایش انواع بیماری زردی در کشور نگرانى کرد

وزارت صحت‌، از افزایش انواع بیماری زردی در کشور نگرانى کرد

author avatar
30 Jul 2018 - 16:38
وزارت صحت‌، از افزایش انواع بیماری زردی در کشور نگرانى کرد
author avatar
30 Jul 2018 - 16:38

کابل (پژواک، ۸ اسد ۹۷): وزارت صحت‌ عامه، با نگرانی از افزایش انواع بیماری زردی در کشور، از مردم خواست که برای مطمئن شدن از مصاب نبودن به این بیماری خاموش و خطرناک، خون خود را معاینه کنند.

فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه، امروز در مراسمی که به مناسبت روز جهانی مبارزه زردی تحت شعار «خون خود را برای زردی معاینه کنید»، در کابل تدویر یافته بود، گفت: «زردی یک بیماری خاموش و خطرناک است که با تاسف، این بیماری در میان مردم روز به روز در حال افزایش مى باشد.»

موصوف افزود که چندین دهه جنگ، سرحدات باز، سطح پایین سواد، فقر، مشکلات اقتصادی، محدودیت های صحی و اجتماعی، مهاجرت های داخلی و خارجی و زرقیات مواد مخدر، از اسباب و عوامل مهم افزایش بیماری در بین مردم است.

به گفته او، در هفت سال اخیر خون حدود ۱۲ میلیون تن در افغانستان مورد معاینه قرار گرفته است که از این میان ۴۰ هزار تن از اتباع کشور، زردی سیاه و حدود ۱۸ هزار تن دیگر به زردی سفید مصاب بوده اند.

اين مقام بلند پايۀ وزارت صحت خاطر نشان کرد که سازمان صحی جهان و سازمان ملل متحد، در چهار چوب یک برنامه تلاش دارند تا انواع بیماری زردی را تا سال ٢٠٣٠ محدود سازند و افغانستان نیز تلاش می‌ کند تا شیوع این بیماری را تا ١٢ سال ديگر به حد اقل برساند.

بر اساس گزارش ها، شمار مبتلایان به ویروس زردی در جهان به ٣٠٠ میلیون تن می رسد که سالانه حدود ١،٥ میليون تن،  از اثر این بیماری جان شان را از دست می دهند.

وزیر صحت عامه علاوه کرد که حدود پنج ‌هزار تن، در سال ۱۳۹۶ تحت واکسین زردی سیاه قرار گرفته اند و شش ‌هزار تن دیگر در سال ۱۳۹۷ که استفاده کنندگان زرقی مواد مخدراند، تحت واکسین زردی قرار خواهند گرفت.

فیروز درادامۀ صحبت هايش گفت که این وزارت برای نخستین بار تداوی بیماری زردی سفید را برای ٢٠ هزار بیمار در کشور آغاز نموده است.

بر پایه معلومات مسئولان، وزارت صحت عامه خدمات وقایوی بیماری زردی را در ۱۶ ولایت کشور به شمول کابل، هرات، بلخ، کندهار، ننگرهار، کندز، غزنی، بدخشان، کنر، پکتیا، هلمند، پروان، خوست، نیمروز، فراه و دایکندی انجام می دهد.

هم‌چنان داکتر نقیب الله همدرد رییس پروگرام ملی کنترول اچ ای وی و ایدز در پیوند به برنامه های آینده این وزارت برای مبارزه با این بیماری صحبت نموده گفت:« وزارت صحت عامه مصمم است تا به کمک وهم‌کاری شرکاء انکشافی  وسازمان های بین المللی، قرار داد سازمان صحی جهان را جهت وقایه تشخیص و تداوی هیپاتیت ویروسی که ۱۹۴ کشور آن را تصویب نموده عملی نماید.

موصوف افزود که " افزایش سطح آگاهی مردم در پیوند به چگونه‌گی انتقال و وقایه زردی ویروسی ،جمع آوری ارقام ومعلومات برای تنظیم پروګرام و تصمیم ګیری، وقایه وجلوگیری از انتقال در بین نفوس عام و معروض به خطر  وفراهم نمودن تسهیلات مواظبت وتداوی برای افرادی‌که به ویروس مبتلا شده اند، شامل استقامت هاى کارى اين وزارت دراين راستا مى باشد .

داکتر ریچارد پیپرکورن نماینده سازمان صحی جهان گفت که این بیماری بیشتر مهاجرین و کسانی را که از مواد مخدر استفاده می کنند، هدف قرار می دهد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر