زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

٢٩ باب کشمش خانه در شهر شبرغان به بهره برداری سپرده شد

٢٩ باب کشمش خانه در شهر شبرغان به بهره برداری سپرده شد

author avatar
30 Jul 2018 - 17:41
٢٩ باب کشمش خانه در شهر شبرغان به بهره برداری سپرده شد
author avatar
30 Jul 2018 - 17:41

شبرغان (پژواک، ٨ اسد ٩٧): تعداد ٢٩ باب کشمش خانه در شهر شبرغان به بهره برداری سپرده شد و کار ساختمان ده باب کشمش خانه دیگر در حومه این شهر از طرف ریاست زراعت در جوزجان آغاز گردید.

محمد رحمان ارغندیوال رئیس اداره زراعت، آبیاری و مالداری ولایت جوزجان، به آژانس خبرى پژواک گفت که این پروژه به هزینه هفده ملیون افغانی از بودجه بانک جهانی و چهل فیصد سهم باغداران در شهر شبرغان مورد تطبیق قرار گرفته که سهولت های زیادی را برای باغداران ایجاد کرده است.

وی افزود، هر کشمش خانه ظرفیت گنجایش هفت تن انگور را دارا است که به شکل معیاری ساخته شده است.

او علاوه نمود که باغداران میتوانند محصولات باغ های انگور شانرا در این کشمش خانه ها نگهداری کنند و کشمش تولید شده این منابع را به قیمت بلندتر از کشمش هايی که طور کلاسیک تولید میشود، به بازار عرضه کنند.

او گفت: قبل از آنکه این کشمش خانه ها در شهر شبرغان برای باغداران ساخته شود، آنها انگور های شانرا به شکل بدوی به کشمش تبدیل میکردند که محصولات شان را طور بی کیفیت به دست مى آوردند.

به قول رئیس اداره زراعت، اکنون آنها محصولات باکیفیت به دست مى آورند که نسبت به کشمش های معمولی مغزدار و مرغوبتر است.

در این حال، برخی از باغداران میگویند که بعد از ایجاد باغ های انگور در شهر شبرغان و سهولت های ایجاد شده در این راستا کیفیت انگور و تولید کشمش شان خوبتر شده است.

محمد شفیع یکتن از باغداران به پژواک گفت: "قبل از آنکه برای ما کشمش خانه ها از طرف ریاست زراعت ساخته شود، ما انگور خود را به شیوه ساده محلی به کشمش تبدیل میکردیم."

او افزود، تبدیل انگور به کشمش طور محلی نتیجه خوب نداشت؛ زیرا کشمش های تولید شده قسماً پوچ و بی مغز بدست مى آمد؛ ولی در این کشمش خانه ها به سهولت میتوانند انگور زیاد را به کشمش تبدیل نمايند که تولیدات شان به شکل خوبترو بهتر آماده میگردد.

موصوف خاطر نشان ساخت، یکی از برازنده گی های این کشمش خانه ها در این است که انگور به شکل مغزدار به کشمش تبدیل میشود.

نامبرده اضافه کرد، کشمش تولید شده در این کشمش خانه ها قیمت تر از کشمش هايی است که طور محلی تهیه میشود.

او گفت: یک کیلو کشمش تولید شده در این کشمش خانه ١٢٠ افغانی است که کشمش های تولید شده به شکل ساده پنجاه افغانی در بازار آزاد فروش میشود، بناء فایده باغدار از این کشمش خانه ها بیشتر از کشمش های تهیه شده معمولی است.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر