زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

تا يکسال ديگر بيماريهاى سرطانى به شکل پيشرفته در افغانستان تداوى ميگردد

تا يکسال ديگر بيماريهاى سرطانى به شکل پيشرفته در افغانستان تداوى ميگردد

author avatar
31 Jul 2018 - 15:31
تا يکسال ديگر بيماريهاى سرطانى به شکل پيشرفته در افغانستان تداوى ميگردد
author avatar
31 Jul 2018 - 15:31

کابل (پژواک، ٩ اسد ۹۷): وزارت صحت عامه به هدف تداوی بیماران سرطانی، تفاهمنامه ای را با یک نهاد صحی امریکایی به امضا رساند، که بر اساس آن سالانه حدود سه هزار تن در داخل کشور تحت مداوا قرار خواهند گرفت.

بر اساس این تفاهمنامه؛ یک مرکز تشخیص، درمان و تحقیق بیماری های سرطانی که حدود ٢٥ میلیون دالر امریکایی هزینه برمی دارد، تا یک سال دیگر در شفاخانۀ جمهوریت به بهره برداری سپرده خواهد شد.

داکتر فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه، امروز حین امضای تفاهمنامۀ یادشده با سکات بروم (J.Scott.Broome) رییس موسسه صحی امریکایی شرکای طبی جهانی (Global Medical Partners)، در کابل گفت که سالانه حدود ٢٠ هزار تن در افغانستان به بیماری‌ های سرطانى مبتلا می‌ شوند، که از اين میان نزدیک به ١٥ هزار تن آنان به دلیل نبود مراکز درمان اين بیماری ها در کشور جان می دهند.

به گفته او، از جمع ٢٠ هزار تنی که به بیماری های سرطانی مبتلا می شوند، حدود ۱٠۵۰۰ تن این بیماران را خانم ها و نزدیک به ۹۵۰۰ تن آنان را مردان تشکیل می دهد.

موصوف افزود که بر اساس این تفاهمنامه در مرکزی که قرار است ایجاد شود، ۶۰ درصد بیماران سرطانی ذریعه شعاع تداوی تحت تداوی قرار می گیرند و ۴۰ درصد دیگر با شیوه‌ های جراحی، کیمیاوی و بیولوژیکی درمان خواهند شد.

وی  خاطرنشان کرد که این مرکز با پیش‍رفته ترین ماشین های تشخیص و تداوی بیماری های سرطانی تجهیز می شود که دو سال قبل وارد نظام طبی جهانی شده و در کشورهای توسعه یافته از آن کار گرفته می‌شود.

فیروزعلاوه کرد که کشورهای توسعه نیافته، هنوز به چنین ماشین هایی دسترسی کامل ندارند و این نخستین بار است که یک چنین مرکز تشخیص و تداوی سرطان درافغانستان پایه گذاری می‌شود.

او گفت: «وزارت صحت عامه انتظار دارد که این مرکز، بتواند هر ساله از رفتن ۳۰۰۰ بیمار سرطانی به کشورهای دیگر جلوگیری کند.»

سکات بروم(J.Scott . . .

You need to subscribe to view the full article. Please login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر