زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

والى کابل از آموزش “افراطيت” در برخى مدارس اين ولايت خبر داد

والى کابل از آموزش “افراطيت” در برخى مدارس اين ولايت خبر داد

author avatar
1 Aug 2018 - 17:27
والى کابل از آموزش “افراطيت” در برخى مدارس اين ولايت خبر داد
author avatar
1 Aug 2018 - 17:27

کابل (پژواک،١٠ اسد ٩٧): در نشست بررسی وضعیت معارف کابل، والى اين ولايت از آموزش «افراطيت» در برخى مدارس سخن زد و وزير معارف، بر تلاش ها غرض رفع مشکلات و غيرسياسى بودن معارف کشور تاکيد کرد. 

در اين نشست که از اداره مستقل ارگان هاى محل به همکارى وزارت معارف در مرکز رسانه هاى حکومت در کابل برگزار شده بود، حدود ٢٠٠ تن از معلمين، کارمندان و متعلمين معارف ولايت کابل اشتراک داشتند.

 شمارى از شاگردان مکاتب در این مراسم، شعارهاى «ما محيط آموزشى سالم مى خواهيم، ما در مکتب کتاب نداريم، ما ميدان ورزشى مى خواهيم، ما آب آشاميدنى مى خواهيم، و غیره» را به خوانش گرفتند.

محمد یعقوب حیدری والی کابل، در اين نشست گفت که مکاتب ولايت کابل با کمبود کتب و لوازم درسى، تعمير، ميدان هاى ورزشى و معلمان زنانه مواجه مى باشند.

وى با بيان اينکه در اين ولايت ٧٢٢ مکتب، مدرسه، دارالمعلمين، انستيتيوت و دارالحفاظ دولتى وجود دارد، گفت که از اين جمله ١٦٢ نهاد به دليل نداشتن تعمير، زير خيمه ها و يا ساختمان هاى کرايى فعاليت دارند.

همچنان موصوف خاطر نشان کرد که ١٥٠ نهاد تعليمى يادشده، ميدان ورزشى ندارد و اکثر مکاتب به کمبود کتب درسى مواجه مى باشند.

موصوف گفت که کارکنان ولايت کابل به شمول خودش؛ پانزده ميليون افغانى جمع آورى نموده تا در رفع مشکلات معارف از آن استفاده شود.  

والى کابل گفت بايد در کنار رفع اين مشکلات، تلاش گردد معارف غيرسياسى شود.

به گفتۀ او ديروز ولسوال موسهى کابل، به وى گفته است که در يک تعداد مدارس شخصى و مشخص در اين ولسوالى  درس «افراطيت» تدريس مى شود.

به گفته والى، نياز است که وزارت معارف با نيروهاى امنيتى تمام مدارس دينى را بررسى بکند.  

 داکتر محمد میرویس بلخی سرپرست وزارت معارف در اين نشست گفت که وزارت معارف با مسئولان مدارسى که براى ترويج «افراطيت» کار مى کنند، برخورد قانونى خواهد کرد.

وی افزود:«تلاش ما اين است که در قسمت نصاب، استخدام مدرسين و برنامه هاى کيفيتى در مدارس دينى تغيير بيايد و معارف افغانستان به خصوص مدارس به يک مرکز توسعه صلح مبدل شود و تلاش شود که از مدارس افغانستان ذهنيت صلح، آرمان صلح و فعاليت هاى صلح جويانه توسعه پيدا کند.»

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر