زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“عرضۀ خدمات صحى در افغانستان با چالش هاى بزرگ همراه است”

“عرضۀ خدمات صحى در افغانستان با چالش هاى بزرگ همراه است”

author avatar
4 Aug 2018 - 15:56
“عرضۀ خدمات صحى در افغانستان با چالش هاى بزرگ همراه است”
author avatar
4 Aug 2018 - 15:56

کابل (پژواک،١٣ اسد ٩٧): نمايندۀ سازمان صحى جهان در افغانستان مى گويد که عرضه خدمات صحى در افغانستان، با چالش هاى بزرگ همراه مى باشد و نياز است که سرمايه گذارى در سکتور صحت اين کشور، افزايش داده شود.

داکتر ريک پيپر کورن (Dr Rik Peeperkorn) نماينده سازمان صحى جهان (WHO) در افغانستان، امروز در هشتمين کنفرانس سالانه علمى «صحت بهتر براى هر شخص» که در انستيتيوت طبى فرانسه در کابل تدوير شده بود، گفت که افغانستان با چالش­هاى بزرگ صحى مواجه است؛ زيرا امراض غيرسارى چون سرطان­ها، قلبى، شکر و غيره در اين کشور در حال افزايش مى باشند.

وى افزود: «ضرورى است که دولت، همکاران بين المللى و تمويل کنندگان سطح سرمايه گذارى خود را در سکتور صحت افزايش دهند تا اطمينان حاصل گردد که صحت بهتر براى هر شخص، در هر مکان فراهم گردد.»

موصوف گفت که سازمان صحى جهان، با وزارت صحت عامه افغانستان در قسمت بهبود و افزايش دسترسى خدمات صحى کمک مى کند و به کمک­هاى خود ادامه مى دهد.

داکتر احمد جان نعيم معین پلان و پالیسی وزارت صحت عامه نيز در اين نشست گفت که مشکلات در بخش هاى مختلف در عرصۀ خدمات صحى در کشور وجود دارد.

به گفته او در گذشته، تنها امراض سارى چالش موجود در بخش صحت در افغانستان بود؛ اما اکنون در کنار امراضى چون انواع سرطان­ها، سکته­هاى قلبى و مغزى، شکر و فشار بلند خون، بيشتر بودن حوادث ترافيکى که منجر به زخمى شدن شمار زياد افراد مى شوند، نيز يک چالش در اين بخش در کشور مى باشد.

وى گفت که وزارت صحت عامه براى رسيدگى به اين مشکلات، روى پاليسى سکتور عامه و خصوصى کار مى کند و تلاش دارد که شفاخانه هاى مشترک دولت و سکتور خصوصى ايجاد شود.  

موصوف افزود که يک گروه تجارعرب، حاضر شده اند که در شفاخانۀ دولتى وزير محمد اکبرخان شهر کابل سرمايه گذارى کنند؛ تا به گونه مشترک از سوى آنها و دولت افغانستان از اين طريق خدمات با کيفيت صحى عرضه شود.

همچنان او گفت که وزارت صحت عامه، در تلاش جذب کمک هاى تمويل کننده گان نيز مى باشد تا برنامه هايى که زيردست است، عملى شود. 

در نشست امروز که بيش از ٢٠٠ اشتراک کننده داشت، مقاله هاى مختلف در مورد جمعيت و صحت عامه، صحت مادران و نوزاد، صحت بارورى، تکنالوژى و صحت، بيمارى هاى غيرسارى، مراقبت­هاى طبى، نرسنگ وغيره از سوى برخى اشتراک کننده­ها ارايه گرديد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر